Supermarktketen Lidl en de Irish Farmers Association (IFA) zijn in conclaaf over de herkomst van de melk van het eigen merk van Lidl. De Ieren geloven niet dat de melk uit Ierland afkomstig is en hebben dat duidelijk gemaakt door middel van advertenties in de media. Lidl aan de andere kant beweert dat de melk wel degelijk uit Ierland komt en ziet de advertenties als schadelijk voor de reputatie van het bedrijf.
De 'discussie' tussen supermarktketen Lidl en de Irish Farmers Association (IFA) heeft het geschopt tot het High Court (vergelijkbaar met de Hoge Raad in Nederland). Het feit dat de IFA afgelopen weken advertenties in de media heeft gepubliceerd met uitspraken over Lidl - waaronder de uitspraak dat de melk van het eigen merk niet uit Ierland afkomstig is - heeft de Duitse retailer ertoe gezet om een lasterprocedure te starten tegen voorzitter Tim Cullinan en vicevoorzitter Brian Rushe van de IFA.
"De aantijgingen van de Irish Farmers Association dat wij onze klanten misleiden en dat de melk onder ons eigen label niet Iers is, zijn ontzettend schadelijk voor ons. Helemaal omdat de aantijgingen niet waar zijn", zo beweert de supermarktketen. Daarom verzoekt Lidl de rechters om te beslissen dat dat IFA geen publicaties mag doen waarin staat dat de melk van Lidl niet Iers is, dat het betrokken is bij onwettige en misleidende praktijken, of dat het zijn klanten heeft misleid over de oorsprong van zijn producten.
'Melk komt van Ierse boeren'
Lidl onderbouwt het verhaal door te stellen dat de melk wordt geleverd door Strathroy in Noord-Ierland. "Het eigen merk wordt verkocht onder het merk 'Coolree Creamery'. Het klopt dat de melk buiten Ierland is verpakt. Daarom mag de verpakking het logo van de National Dairy Council niet dragen. Het feit dat de Lidl-melk wel of niet het NDC-logo draagt, verandert niets aan het feit dat de melk afkomstig is van Ierse boeren", voegt het bedrijf eraan toe.
Na de paasvakantie van de rechtbank (in april) zal een uitspraak worden gedaan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.