Volgens zuivelaar Arla Foods is in de snelgroeiende middenklasse van China veel vraag naar premium producten. Doordat het land de op één na de grootste populatie aan kinderen ter wereld heeft, ligt hier een grote kans voor 'kindersnacks'. Arla heeft zichzelf het doel gesteld om op deze markt een belangrijke rol te gaan spelen.
In China wordt biologisch voedsel gezien als een luxe en als veilig, gezond en natuurlijk. Die instelling groeit en daarom verwachten analisten dat de biologische markt in China tussen 2020 en 2025 met 16,3% groeit. De grootste groei is naar verwachting zichtbaar in de markten 'babyvoeding' en 'babymelkpoeder'.
Nieuwe producten
Volgens Steen Telsing, salesmanager bij Arla Foods Ingredients, hebben kinderen een speciale plek in de Chinese cultuur. "Chinezen in de middenklasse willen alleen het allerbeste voor hun kinderen." Het is een reden dat Arla recent ook nieuwe biologische zuivelproducten heeft toegevoegd aan het segment 'Nutrilac-eiwitoplossingen'.
Dat bovenstaande een belangrijke rol speelt, blijkt wel uit het feit dat van alle moeders in China zo'n 75% biologisch voedsel als belangrijke voedingsbron ziet voor baby's. De meesten gebruiken al biologische voedermelk, al zijn er nog voldoende kansen om deze markt uit te breiden. "Vooral bij de oudere kinderen." Ongeveer 44% van de jonge vrouwen zegt te kiezen voor biologisch voedsel als het op de meeste plekken beschikbaar is.
Omzetgroei in China
Dat het land een grote groeimarkt is voor China wordt duidelijk uit de jaarcijfers. In 2020 heeft Arla Foods een omzetgroei gerealiseerd van 24,3% in China, tot €190 miljoen. Deze winst is vooral te danken aan de verkoop van zuivelproducten. De export van babyvoeding is in 2020 overigens niet gegroeid, omdat er een jaar eerder uitzonderlijk veel verkocht werd. Wel steeg de export van boter en kaas met 73%. Dit komt vooral door de lancering van vloeibare Lurpak.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.