Als gevolg van de coronacrisis noteert voedingsconcern Kerry Group een volumedaling van 2,9% over boekjaar 2020, blijkt uit de voorlopige jaarcijfers die het bedrijf deze week bekend heeft gemaakt. Door de volumedaling daalt de omzet met 4%. Het dividend komt wel hoger uit dan een jaar eerder.
Kerry Group boekt over 2020 een omzet van €6,95 miljard, een afname van 4% ten opzichte van de €7,24 miljard in het jaar ervoor. Dit is het gevolg van een volumedaling als gevolg van de coronacrisis (-2,9%). Overigens is over het vierde kwartaal wel een sterk herstel ingezet. In dit kwartaal kwam de volumegroei uit op 2,2%, maar dat is onvoldoende om het verlies in de handelswinst te beperken. De handelswinst daalde van €902,7 miljoen naar €797,2 miljoen, een afname van 11,7%. De gecorrigeerde winst na aftrek van belastingen kwam uit op €611,3 miljoen, een daling van 12,2% ten opzichte van 2019.
"Dit is een uniek jaar geweest, waarin het dagelijks leven over heel de wereld werd beïnvloed door de coronacrisis", zo schrijft Edmond Scanlon, de directeur van Kerry Group. "Vorig jaar zagen we forse verschillen in de bedrijfsprestaties per kanaal. In het retailkanaal werd een aanhoudende sterke groei gerealiseerd, al lagen de prestaties in ons foodservicekanaal (vooral in het tweede kwartaal) beneden het gemiddelde als gevolg van alle maatregelen in strijd tegen het coronavirus."
Een positief cijfer in het jaarverslag is dat het totale dividend van Kerry Group over het afgelopen jaar met 10,1% gestegen is naar 86,5 cent. Een ander positief gegeven is dat de nettoschuld van de organisatie in het afgelopen jaar gedaald is van €1,97 miljard in 2019 naar €1,95 miljard in 2020.
Blijven investeren
De netto investeringsuitgaven lagen afgelopen jaar op €311 miljoen, waar dat een jaar eerder zo'n €â€‹â€‹315 miljoen was. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bedroegen €282 miljoen. In 2019 was dat €291 miljoen. "De proactieve aard van ons bedrijfsmodel is een belangrijke motor geweest in ons sterke herstel. We hebben de foodserviceklanten ondersteund bij het aanpassen van hun activiteiten en menu's om zo tegemoet te komen aan de vraag vanuit de consumenten naar onder meer afhaalmaaltijden en bezorging." Kortom: blijven investeren is volgens de directeur de juiste keuze geweest.
Ook maakt het concern in het jaarverslag bekend voornemens te zijn het Spaanse bedrijf Biosearch Life over te nemen. Dit bedrijf is actief in de nutraceutische en functionele voedingssector. Het bedrijf produceert een reeks probiotica, waaronder premium probiotica die worden verkregen uit menselijke moedermelk, wetenschappelijk onderbouwde botanische extracten en natuurlijke omega-3.
Kansen
Kerry Group ziet ook kansen in de veranderingen die de coronacrisis met zich meebrengt. "De crisis heeft de belangrijkste trends die aan het begin van het jaar in opkomst waren, versneld", aldus Scanlon. Daarbij moet je denken aan een stijgende vraag naar verbetering van de gezondheid en immuniteit, opties voor plantaardige eiwitten en producten die voldoen aan een scala duurzaamheidscriteria. "Consumenten richten zich steeds meer op duurzaamheid, wat leidt tot aanzienlijke kansen voor Kerry en ons portfolio."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.