De populariteit van plantaardige zuivelproducten heeft tijdens de coronapandemie forse stappen gezet. Half maart namen de verkopen met ruim 60% toe, zo tonen cijfers van marktbureau SPINS aan. Inmiddels is het groeitempo wat afgezwakt, al kun je een gemiddeld groeitempo van 17% nog altijd hoog noemen. Hier 4 redenen waarom plantaardige melk geen eendagsvlieg is.
Uit gegevens blijkt dat inmiddels 4 op de 10 volwassenen in de Verenigde Staten zich in een huishouden bevindt waarin plantaardige zuivel met regelmaat worden geconsumeerd en aangeschaft. Dat de populariteit van plantaardige zuivel toeneemt, komt grotendeels voort uit veranderingen in het voedingspatroon van consumenten. Meer en meer mensen kiezen ervoor vegetarisch of veganistisch te leven. Plantaardige zuivelproducten sluiten daar volgens de onderzoekers van het marktbureau uitstekend op aan.
Zij verwachten zelfs dat plantaardige melkproducten uiteindelijk de grootste categorie in de zuivelmarkt zullen zijn, al is het nog moeilijk te voorspellen hoelang dat duurt. In 2019 maakte plantaardige melk 14% uit van de totale zuivelsector, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van de Plant Based Foods Association. Het is een groei van 5% met het jaar daarvoor. Maar waarom is plantaardige melk een blijvertje?
1. Gezondheid steeds belangrijker
Een van de redenen dat de markt voor plantaardige melk niet zo snel zal terugzakken, is het feit dat veel consumenten hun gezondheid serieuzer nemen. Het is een van de weinige positieve gevolgen van de coronacrisis. Deze consumenten willen ingrediënten binnenkrijgen die hun immuniteit versterken en hun algehele gezondheid bevorderen. Zo beschreef Karen Formanski, gezondheid- en voedingsanalist bij Mintel, eerder al dat 39% denkt dat plantaardige melk gezonder is dan 'normale' melk. Uit de resultaten van de jaarlijkse IFIC Food and Health Survey trekt zelfs 43% van de respondenten die conclusie.
Maar, 'normale' melk bevat meer calcium en vitamine D dan plantaardige varianten. Daarom is die conclusie niet altijd correct. Zo meldt de analist. Daarentegen geeft Formanski wel aan dat steeds meer fabrikanten van plantaardige zuivelproducten de focus hierop hebben gelegd. Er worden bijvoorbeeld meer eiwitten aan het product toegevoegd om zo aan de wensen van de consument te kunnen voldoen.
2. Gewenning
In het begin van de coronacrisis werden veel supermarkten 'geplunderd' als het gaat om houdbare producten. Pastavariaties, diepvriesproducten en conservenproducten vlogen over de toonbank. Ook plantaardige melk bleek ineens populair. Veel kopers hadden zelfs nog nooit eerder plantaardige melk geprobeerd, zo stellen de analisten van SPINS. Daarbij melden zij dat consumenten thuis ook avontuurlijker zijn geworden met koken. Kortom, er werd meer uitgeprobeerd.
De verwachting is dat consumenten gewend zijn geraakt aan het gebruik van plantaardige zuivel en dit na de coronapandemie zullen blijven doen. Belangrijk daarbij is dat de consumenten zoeken naar variatie. "Normale melk, havermelk en amandelmelk kun je allen voor een andere reden gebruiken. Dit past in het nieuwe voedingspatroon van de consument", aldus de analisten.
3. Duurzamere optie
De grootste groei was afgelopen periode zichtbaar in havermelk. Volgens de cijfers van SPINS is deze drank op basis van granen, die pas een paar jaar op grote schaal in de Verenigde Staten wordt geconsumeerd, nu al de op 1 na populairste soort plantaardige melk. Alleen amandelmelk is nog meer in trek. De verkoop van havermelk noteert over de 52 weken voorafgaand aan 6 september een bedrag van $213,35 miljoen, een groei van maar liefst 350% in het gekoelde segment en een stijging van 106% in het houdbare segment (ten opzichte van het jaar daarvoor). Volgens analisten steeg de verkoop in dollars tussen half maart en begin oktober met 212%.
De groei kan worden toegeschreven aan het smaakprofiel, dat door veel consumenten als rijker wordt bestempeld. Ook wordt havermelk gezien als een van de meest duurzame plantaardige opties. Volgens de North American Millers Association gebruikt haver bijvoorbeeld weinig water, groeit er minder onkruid op de percelen en draagt het bij aan de erosiebestrijding. Amandelen daarentegen zijn juist een waterintensief gewas. Volgens onderzoeksbureau Mintel vindt 1 op de 5 volwassenen in de Verenigde Staten de productie van amandelmelk slecht voor het milieu.
De bezorgdheid over duurzaamheid is tijdens de coronacrisis alleen maar groter geworden. Verwacht wordt dit in de toekomst ook een van de bepalende factoren zal blijven in de supermarktaankopen van consumenten. Ongeveer 11% van de consumenten geeft aan tijdens deze crisis vaker te zijn overgeschakeld naar duurzamere opties.
4. Fabrikanten experimenteren
De laatste reden dat plantaardige melk niet als eendagsvlieg gezien kan worden, is het feit dat steeds meer fabrikanten de stap zetten naar 1 of meerdere plantaardige producten in hun assortiment. Zo kondigden bijvoorbeeld grootmachten Impossible Foods en Notco aan plantaardige melk te gaan verkopen in de Verenigde Staten. Daarbij wordt ook steeds meer geëxperimenteerd met het vinden van meer smaken, zoals melk op basis van pistachenoten, pecannoten of cashewnoten.
Kortom, de markt voor plantaardige melk is nog volop in ontwikkeling en daar lijkt voorlopig geen einde aan te komen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.