In de Verenigde Staten loopt de zuivelconsumptie per hoofd van de bevolking nog altijd op. Dat blijkt uit onderzoek gebaseerd is op de jaarlijkse cijfers van het Amerikaanse minsterie van Landbouw (USDA). Een stijgende zuivelconsumptie staat niet garant voor een groei van de consumptie van vloeibare melk.
Er is al jaren een stijgende lijn zichtbaar in de zuivelconsumptie van de gemiddelde Amerikaan. In 2019 nam de zuivelconsumptie met 7 pounds (ongeveer 3,2 kilo) per hoofd van de bevolking toe tot een totaal van 653 pounds (ongeveer 296,8 kilo) per jaar. Deze stijging is de op 3 na grootste stijging in het afgelopen decennium. De consumptie van vloeibare zuivel loopt daarentegen al jaren terug. In 2019 werd 4 pounds (ongeveer 1,9 kilo) minder melk gedronken in vergelijking met het jaar ervoor.
Kaas en boter
De plus zit hem met name in de consumptie van kaas en boter. De kaasconsumptie per hoofd van de bevolking is al sinds halverwege de jaren '80 hoger dan de consumptie van vloeibare melk. In 2019 bedroeg de consumptie van Amerikaanse kaas ongeveer 15,5 pounds (ongeveer 7 kilo) per hoofd. Van andere kaassoorten werd ongeveer 22,8 pounds (ongeveer 10,7 kilo) per hoofd gegeten.
Sinds 2002 neemt de boterconsumptie toe, of blijft deze stabiel. In 2019 at de gemiddelde Amerikaan zo'n 6,2 pounds (ongeveer 2,8 kilo) boter per jaar. Een kleine stijging van slechts 0,2 pounds ten opzichte van 2018. Toch zijn de inwoners van de VS bijna 2 kilo boter meer gaan eten sinds 2002.
Vloeibare zuivel
De trend van de afnemende consumptie van vloeibare zuivel en tegelijk een oplopende boter- en kaasconsumptie speelt al sinds 1975. Sinds 2000 is de consumptie teruggelopen met 55 pounds (25 kilo) naar 141 pounds (ongeveer 64,1 kilo) per hoofd. De terugval is zowel te zien bij het volume van de vloeibare zuivel als het percentage van de vloeibare zuivel in de gehele zuivelconsumptie. Waar vloeibare zuivel in 1975 nog goed was voor 46% van het totaal, is dat in 2019 slechts nog 22%.
Een ander beeld dat opvalt binnen de vloeibare zuivelconsumptie is de verandering in aankopen tussen halfvolle zuivelproducten en volle producten. In 2019 werd er ongeveer 46,4 miljard pounds aan vloeibare zuivel gekocht, waarvan 16 miljard uit volle zuivelproducten bestond. Die hoeveelheid was sinds 2007 niet meer behaald. Er lijkt dus een ommekeer in het soort zuivel dat geconsumeerd wordt, al was de toename van volle zuivelproducten niet voldoende om de afname bij de halfvolle (-2%) en magere (-1%) zuivelproducten te compenseren om het totaal weer op te krikken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10889380/amerikaan-drinkt-steeds-meer-melk]Amerikaan drinkt steeds meer melk [/url]