Mizantroop / Shutterstock.com

Nieuws Halfjaarcijfers

Coronacrisis krijgt geen grip op winst Arla

3 September 2020 - Chanti Oussoren

Ondanks de coronacrisis heeft Arla de wereldwijde verkoopvolumes weten te verhogen. Over het eerste halfjaar zijn zowel de omzet als de winst van de Scandinavische melkverwerker toegenomen.

De coronacrisis laat zich niet extreem gelden in het resultaat van Arla, zoals wel te zien was in het resultaat van FrieslandCampina. Over het eerste halfjaar groeide de wereldwijde verkoopvolumes van Arla met circa 10,4%. De totale omzet nam met 2,8% toe tot €5,4 miljard. Het nettowinstaandeel bedroeg 3% van de behaalde omzet en ligt hiermee 0,7% hoger dan vorig jaar.

Volgens Arla is dankzij snel handelen en de goede geografische positie van het bedrijf een groei gerealiseerd. Hiermee heeft het bedrijf naar eigen zeggen met succes de activiteiten voortgezet ondanks logistieke uitdagen.

Verschillende zones
Arla verdeelt haar activiteiten over 2 commerciële zones, een Europese en een internationale zone. Beide zones zijn zwaar getroffen door de coronapandemie en de daaruit voortkomende logistieke uitdagingen. Desondanks wisten beide zones sterke financiële resultaten te behalen. Er werd weliswaar minder volume afgezet richting foodservicekanalen, maar de afzet richting de detailhandel compenseerde dit met een aanzienlijke toename.

De omzet uit de Europese zone groeide met 0,9% tot €3,178 miljoen. De internationale zone realiseerde zelfs de hoogste omzetgroei van de afgelopen 5 jaar. De omzet nam met 22,1% toe tot €1,024 miljoen. Afzet richting het Midden-Oosten en Noord-Afrika is de belangrijkste drijfveer achter deze groei.

Robuust en wendbaar
Peder Tuborgh, CEO van Arla, zegt trots te zijn op de behaalde resultaten. "De coronacrisis is een van de meest ernstige crisissen die ik heb meegemaakt als CEO. Wij zagen net als andere voedingsbedrijven een zeer snelle verandering in de eetgewoonten van consumenten wereldwijd. We hebben de melk die normaal gesproken richting Foodservice-kanalen gaat, naar de detailhandel geleid. Tegelijkertijd bedacht ons Foodservice-bedrijf creatieve oplossingen om klanten te ondersteunen. Dit laat zien hoe robuust en wendbaar onze coöperatie is."

De zuivelcoöperatie wist met haar efficiëntieprogramma Calcium ook meer kosten te besparen dan voorheen werd verwacht. Er werd €69 miljoen aan kosten bespaard, wat voornamelijk voortkwam uit efficiëntieverbeteringen bij indirecte uitgaven en optimalisatie van de supply chain-activiteiten.

Verwachting tweede halfjaar
"Dankzij onze positie, zowel geografisch als in alle categorieën, hebben we sterke financiële resultaten behaald, onze winstgevendheid verhoogd en voortdurende besparingen gerealiseerd door middel van Calcium. Toch blijft de situatie erg wisselvallig en moeten we waakzaam blijven om onze bedrijfscontinuïteit te waarborgen," voegt CFO Torben Dahl Nyholm toe.

Arla verwacht, ondanks de onzekere toekomst, nog steeds aan de oorspronkelijke financiële verwachting voor het volledige jaar te voldoen. Dit betreft een omzetvooruitzicht van €10,4 tot €10,8 miljoen en een nettowinst van zo'n 2,8% tot 3,2% van de totale omzet.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Chanti Oussoren

Redacteur bij Boerenbusiness die zich verdiept in de markten van zuivel, varkens(vlees) en voer.
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Melk

Ook Arla omarmt Beter voor-topmelkstroom

Nieuws Melk

Arla aast op meerderheid aandelen Eyptisch Domty

Analyse melk

FrieslandCampina en Arla verdienen meer met minder

Analyse Melk

Arla en FrieslandCampina groeien meer uit elkaar

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden