Hoewel ForFarmers in het eerste half jaar aanzienlijk minder voer wist te verkopen, zitten de winstcijfers na een zwak 2019 weer in de lift. Ook voor het verdere verloop van 2020 is het beursgenoteerde veevoerconcern positief gestemd. Wel gaat er opnieuw in de kosten worden gesneden.
De operationele winst (Ebitda), een belangrijke parameter voor beleggers, noteerde in de eerste 6 maanden een stijging van bijna 35% tot €48,2 miljoen. De opleving is een gevolg van de besparingen die het veevoerconcern heeft doorgevoerd. De kostenreductiedoelstelling van €10 miljoen is volgens CEO Yoram Knoop intussen doorgevoerd. In het Verenigd Koninkrijk werden bijvoorbeeld 2 fabrieken gesloten. In Duitsland werd een streep gezet door de bouw van een nieuwe fabriek.
Daarbij moet worden opgemerkt dat 2019 een uitermate zwak jaar was door de krimpende veestapel in Nederland en inkoopmissers op de grondstoffenmarkt, waardoor de winstopleving dit jaar geflatteerd uitvalt. Onder de streep toont de netto-winst een stijging van maar liefst 80% tot €21,5 miljoen. Knoop spreekt al met al van een solide resultaat.
Voerafzet behoorlijk lager
De dalende voerafzet zet ook in 2020 door. Het total-feed volume daalde met 5,6% tot 4,8 miljoen ton. De afzet van mengvoer met 4,9% tot 3,4 miljoen ton. In voorgaande jaren werden de dalende afzetcijfers vaak gecamoufleerd door overnames, maar in dat opzicht staat ForFarmers nog droog in 2020.
De dalende afzetcijfers in de afgelopen maanden zijn versterkt door de gevolgen van de coronacrisis in de vorm van dalende melk- en varkensprijzen. Met name in het Verenigd Koninkrijk en in Polen zet dit een rem op de vraag naar veevoer. Daarbij zorgde de stoppersregeling in de varkenshouderij voor minder afzet op de Nederlandse thuismarkt.
Warme sanering komt nog
Het kan bijna niet anders of de dalende voerafzetcijfers zorgen voor hoofdbrekens op het hoofdkantoor in het Gelderse Lochem. Temeer omdat de impact van de saneringsregeling in de varkenshouderij nog tot uiting moet komen. ForFarmers verwacht hierdoor een volumedaling van 10% in varkensvoer. Dit komt met name in het vierde kwartaal en het eerste kwartaal van 2021 tot uiting.
Knoop laat weten dat ForFarmers later dit jaar met verdere besparingsmaatregelen komt. Voor de rest van 2020 denkt Knoop dat het resultaat, ondanks de onzekerheden, ruim hoger uitpakt dan vorig jaar. Op 15 september maakt ForFarmers de nieuwe strategie voor de komende jaren bekend. Aanvankelijk zouden de plannen dit voorjaar al onthuld worden, maar dit werd door de coronacrisis uitgesteld.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.