Na een maandenlange coronacrisis begint het normale leven weer wat vorm te krijgen. Ook de business gaat op veel plekken door, dit is terug te zien in de mondiale zuivelsector waar deze week diverse overnames plaatsvonden.
FrieslandCampina maakt deze week via Melkweb aan haar leden-melkveehouders bekend dat zij Dutch Nutrition uit Zwolle overnemen. Dit bedrijf is actief in het mengen, verpakken en verkoop van gespecialiseerde kindervoedingsproducten.
De zuivelverwerker noemt het een relatief kleine overname die van strategisch belang is om stappen te zetten in kindervoeding, een belangrijk groeisegement van FrieslandCampina. Het is de eerste overname van FrieslandCampina in 2020. Hoeveel het zuivelconcern voor Dutch Nutrition heeft betaald, is niet bekend gemaakt.
St Paul op overnamepad
St Paul, een Belgische leverancier van smeltkaasproducten met het hoofdkantoor in het Zeeuwse Sint Jansteen, maakte gisteren (14 mei) bekend dat zij activiteiten van het Zwitserse Givaudan/Vika overnemen. De overname heeft betrekking op smeltkaas, geraspte kaas en lucht gedroogde kaas. Met deze stap wil het bedrijf de positie verder verstevigen. Een overnamesom is niet kenbaar gemaakt.
New Hope Dairy
Aan het begin van deze week maakte het beursgenoteerde Chinese zuivelconcern New Hope Dairy bekend dat zij een meerderheidsbelang nemen in Huanmei Dairy, een grote speler in het noorden van China. Voor 60% van de aandelen leggen zij 1,7 miljard Chinese Yuan neer, wat neerkomt op 220 miljoen euro. Het is de tweede deal in korte tijd. In oktober nam New Hope Dairy ook al een minderheidsbelang in China Modern Dairy. In de Chinese zuivelsector is een consolidatieslag gaande, waar deze deals een goed voorbeeld van zijn.
Zuivelfusie in Oostenrijk
Ook in Oostenrijk gaan twee grote melkcoöperaties fuseren. Käsehof gaat daar over in Milchhof Salzburg. Beide bedrijven waren al mede-eigenaar van Salzburg Milch, de derde grootste zuivelcoöperatie van Europa. Door de fusie is Milchhof Salzburg straks meerderheidsaandeelhouder van Salzburg Milch.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.