FrieslandCampina komt met een nieuwe constructie om ‘groene stroom’ rechtstreeks van de leden te kunnen kopen. Met deze ‘Power Purchase Agreements’ (PPA’s) wil de melkverwerker de energieketen, zoals deze nu is met de ‘Garanties van Oorsprong’ (GVO’s), verkorten.
Omdat de zuivelcoöperatie naar eigen zeggen geen gebruik meer wil maken van fossiele energiebronnen, zijn er andere opties geïntroduceerd om met groene stroom te werken. Om te verduurzamen maakte het bedrijf tot op heden gebruik van de zogenaamde Garanties van Oorsprong. Met deze methode werd grijs ingekochte stroom ‘vergroend’. De stroom en certificaten worden met deze methode apart van elkaar verkocht, waardoor er meerdere partijen betrokken zijn die ieder de prijs opdrijven.
Power Purchase Agreements
Een jaar geleden besloot de zuivelaar om naar eigen zeggen 'een volgende stap in duurzame energie te zetten' door de energieketen te verkorten. Om dit te realiseren namen ze energieleverancier CNS in de arm.
Inmiddels is de Power Purchase Agreements-methode een feit. Via de PPA kan FrieslandCampina direct groene stroom afnemen bij leden-melkveehouders. Op deze manier zitten er geen partijen meer tussen de in- en verkoop en kan het bedrijf de leden marktconform betalen, zo stelt de zuivelverwerker.
Inmiddels zijn er al 50 melkveehouders aangesloten bij de nieuwe PPA-methode. Samen zijn deze ‘energieboeren’ goed voor ongeveer 10% van de Nederlandse stroombehoefte van de zuivelcoöperatie. Eerder stelde het bedrijf ten doel om in 2020 wereldwijd voor 100% aan duurzame energie te gebruiken. Momenteel is dat 94%.
Verduurzamingsslag
Het is niet van de laatste tijd dat FrieslandCampina bezig is met verduurzamen. Eerder introduceerde de melkverwerker in samenwerking met zonnepanelenexploitant GroenLeven al een Solar-programma. Hiermee willen de twee partijen 840.000 zonnepanelen op daken van koeienstallen leggen.
Ook introduceerde het zuivelbedrijf het programma ‘Jumpstart’, waarin ze monovergisters plaatsen bij aangesloten melkveebedrijven. Dit laatste liep nog geen storm, in 2019 waren er ‘maar’ 8 vergisters geplaatst.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.