Dankzij de afzet van merkenzuivel zag Arla de omzet het afgelopen jaar licht toenemen tot €10,5 miljard. Om de groeiambities vorm te geven, gaat de Scandinavische zuivelcoöperatie dit jaar honderden miljoenen investeren in extra productiecapaciteit.
Het resultaat van Arla hield in 2019 vast aan de stabiele lijn. De afgelopen jaren neemt de omzet van Arla telkens met €100 miljoen toe, tot €10,5 miljard in 2019. Onder aan de streep bleef hiervan ruim €300 over aan winst (3%). Van de omzet wordt €319 miljoen gerealiseerd in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk.
De krap 10.000 leden melkveehouders van de coöperatie konden rekenen op een prestatieprijs van gemiddeld €36,60 per 100 kilo. Dit is nagenoeg gelijk aan afgelopen jaar. Op hoeveel nabetaling zij mogen rekenen, wordt binnenkort bekend gemaakt. De ledenraad van Arla buigt zich hier volgende week over. Afgelopen jaar werd de winst volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders, als compensatie voor de droogte.
Vooral in de afzet van merkproducten, zoals Arla Lactofree en Melkunie., zit volgens de zuivelcoöperatie potentie. Naar eigen zeggen is Arla Biologisch in Nederland marktleider binnen dit segment. Het afgelopen jaar groeide de afzet hiervan met bijna 8% tegenover het jaar daarvoor.
€619 miljoen in extra capaciteit
In merkenzuivel heeft Arla de smaak duidelijk te pakken. De bedoeling is dat in 2020 meerdere nieuwe producten op de markt worden gezet. Tevens wil de zuivelcoöperatie groeien in extra productiecapaciteit in de groeisectoren. In totaal wordt hier €619 miljoen voor vrijgemaakt, waarmee Arla het investeringsbudget fors opschroeft. Nooit eerder werd zoveel geïnvesteerd. Hiervan wordt €12 miljoen gestopt in de fabriek in het Gelderse Nijkerk.
Daarbij is de bedoeling dat de nieuwe poedertoren in het Duitse Pronsfeld dit jaar operationeel wordt. Ook in thuisland Denemarken wordt extra capaciteit aangelegd. De omzet voor dit jaar wordt geraamd tussen de €10,4 en €10,8 miljard. Het nettowinstaandeel komt waarschijnlijk uit tussen de 2,8% en 3,2%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.