De Countus Melkvee Index heeft over de maand november het 10-jarig gemiddelde gepasseerd. Voor komende weken wordt echter weer een afname verwacht, waarna de Melkvee Index rond tot iets onder het gemiddelde blijft schommelen.
Over de afgelopen maand is de Countus Melkvee Index met ongeveer 3,7 punten gestegen naar 100,7 punten, waarbij 100 punten als het langjarig gemiddelde geldt. Opvallend is dat de Melkvee Index vorig jaar in deze periode nog fors onder het 10-jarig gemiddelde noteerde, op 84 punten. Toen waren de melkprijzen echter lager, terwijl de kosten van vooral stro en weidehooi juist hoger noteerden.
Balans tussen uitgaven en inkomsten
Dat de Melkvee Index op dit moment relatief stabiel beweegt, komt onder meer door het feit dat er een balans is tussen de inkomsten en uitgaven. De voerkosten zijn over november iets toegenomen; zo steeg de prijs van snijmaïs naar een recordhoogte van €75 per ton franco boerderij en ging de prijs van weidehooi met €10 omhoog. Daartegenover staan echter iets hogere melkprijzen, onder meer de melkprijzen van FrieslandCampina en Vreugdenhil zijn gestegen.
De prijs van fosfaatrechten is daarnaast al weken stabiel, na een stijging vanaf week 42. Ook wat mest betreft zijn de kosten in de afgelopen weken relatief gelijk gebleven. In andere woorden: hoewel er aan de kostenkant een aantal verhogingen zichtbaar zijn, wordt dit redelijk gecompenseerd door de hogere inkomsten.
Stabiliteit in vooruitzicht
Wanneer we kijken naar de prognose van de Countus Melkvee Index, dan voorziet deze een korte neerwaartse beweging richting het einde van het jaar. Die daling wordt vervolgens opgevolgd door een langdurige stabiele periode, net iets onder het 10-jarig gemiddelde. Deze verwachting wordt ondersteund door de huidige balans tussen de inkomsten en uitgaven, welke naar verwachting de komende weken doorzet. Er zijn immers geen directe aanwijzingen voor hogere inkomsten en/of hogere kosten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.