Friso Gold, het Aziatische babyvoedingsmerk van coöperatie FrieslandCampina, heeft een uitdagend halfjaar achter de rug. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het moederbedrijf. Volgens Crissie An van Friso Gold komt dit doordat de verkoop van kindervoeding in China flink onder druk staat.
De verkoop van kindervoeding in China staat al maanden onder druk, wat onder meer komt door concurrentie vanuit diverse lokale spelers en het tekort van het ingrediënt lactoferrine. "Daarnaast heeft de Chinese markt voor babyvoeding veel te maken met namaakproducten en fraude."
QR-codes
Om dit te voorkomen, lanceerde Friso Gold in augustus TrackEasy. Via die QR-codes kunnen Aziatische consumenten de herkomst van het product zien. De producten van het merk Friso zijn in Nederland geproduceerd en vervolgens geëxporteerd naar Azië. Friso is beschikbaar in meer dan 25 landen (onder meer Hong Kong, Maleisië, Singapore, Indonesië, Vietnam, Griekenland, Rusland en het Koninkrijk Saoedi-Arabië).
Het plaatsen van QR-codes op babyvoedingsproducten is overigens niet geheel nieuw. Het Australische bedrijf 'Nature One Dairy', dat sinds begin 2018 ook zuivelproducten naar China exporteert, heeft inmiddels namelijk ook al QR-codes geïmplementeerd op hun producten om fraude te voorkomen.
Kansen blijven groot
Ondanks de uitdagingen op de Chinese markt, zijn er volgens het bedrijf wel degelijk aanzienlijke kansen op de Aziatische markt van babyvoeding. Uit de gegevens van het tijdschrift 'The Lancet' zal China in 2019 goed zijn voor meer dan de helft van de wereldwijde verkoop van babyvoeding. Dit gaat naar schatting om een waarde van omgerekend €64 miljard.
Daarnaast is uit een rapport van marktbureau Nielson gebleken dat 50% van de Chinese consumenten bereid is meer te betalen voor vertrouwde merken en merken waarbij de herkomst duidelijk is. Ter vergelijking: het wereldwijde gemiddelde bedraagt 37%. Dit is een onderdeel waar Friso Gold met TrackEasy op aan hoopt te haken.
Stabiele cijfers
FrieslandCampina zet in het eerste halfjaar van 2019 een omzet neer van €5,6 miljard. Vorig jaar was dat iets hoger, want toen bedroeg de omzet in de eerste helft van het jaar €5,7 miljard. Daarentegen heeft de coöperatie wel een hogere brutowinst geboekt: €935 miljoen versus €890 miljoen in de eerste 6 maanden van vorig jaar.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.