FrieslandCampina heeft de VLOG-melkstroom (NON-GMO) met ruim 200 melkveehouders uitgebreid. De zuivelcoöperatie zegt dat er vooral in Duitsland veel vraag is naar kaas afkomstig van deze melk.
FrieslandCampina lanceerde de VLOG-melkstroom in 2017 en deze telde tot voorkort zo'n 400 melkveehouders. De groep is in de afgelopen maanden uitgebreid naar naar 600 melkveehouders. VLOG-melk houdt in dat de koeien een GMO-vrij rantsoen en weidegang krijgen. Melkveehouders krijgen €1 per 100 kilo melk als toeslag, naast de premie voor weidemelk van €1,50.
Een woordvoerder van FrieslandCampina zegt dat de melkveehouders vooral zijn geworven in de gebieden rondom de fabrieken in Steenderen (Gelderland) en Born (Limburg). Hoeveel volume de VLOG-melkstroom beslaat, maakt de zuivelcoöperatie uit concurrentieoogpunt niet bekend.
In opkomst
VLOG-melk is in opkomst, met name in Duitsland. Daar wordt ruim 50% van de melkplas via deze standaard geproduceerd. De Scandinavische zuivelcoöperatie Arla verplicht haar leden-melkveehouders in Midden-Europa dat zij voor het einde van 2019 overstappen op VLOG-voer.
Zij zeggen dat het niet rendabel is om de gangbare en VLOG-melkstroom gescheiden te collecteren. Ook de melkplas van Cono is vanaf 2020 volledig VLOG.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.