Het aantal kalveren en pinken voor de melkveehouderij is verder gedaald, terwijl de vleeskalverhouderij alsmaar verder toeneemt. Hierdoor heeft er een interessante verschuiving plaatsgevonden.
Uit cijfers op basis van de voorlopige uitkomst van de Landbouwtelling (april 2019) blijkt dat het aantal kalveren en pinken, ter vervanging van melkkoeien, met bijna 10% is gedaald tot circa 900.000. Daarmee zakt de jongveestapel voor het eerst sinds de eeuwwisseling door de grens van 1 miljoen.
Daling sinds 2016
Al sinds 2016 laat het aantal stuks jongvee een scherpe daling zien. Een reden hiervan is dat melkveehouders de fosfaatruimte vooral benutten om melkkoeien aan te houden. Ook het aantal melkkoeien is gedaald, met 2% tot 1,6 miljoen.
De teruggang van het aantal melkkoeien is ook al een aantal jaar aan de gang, waardoor de melkaanvoer in Nederland weer bijna in lijn licht met het quotum-tijdperk. Wel neemt de gemiddelde melkgift per koe nog altijd toe. Eerder maakte het CBS al bekend dat de gemiddelde productie per koe met 175 kilo is toegenomen tot 8.850 kilo.
Daar waar de melkveehouderij krimpt, laat de vleeskalverhouderij nog altijd groeicijfers zien. Het aantal vleeskalveren pluste sinds de voorlaatste telling met 2% en doorbrak daarmee de grens van 1 miljoen. Dit betekent dat er in Nederland nu voor het eerst meer vleeskalveren zijn dan het aantal stuks jongvee voor de melkveehouderij. De catechorie overig rundvee daalde met 2% tot 244.000 dieren.
Einde aan schaalvergroting
Het CBS concludeert dat de rek uit de schaalvergroting is, zowel in de melkvee- als rundveehouderij. Het aantal dieren op rundveebedrijven toont al 3 jaar op rij een lichte daling tot gemiddeld 153 runderen in 2019. Het gemiddeld aantal melkkoeien per bedrijf schommelt sinds 2016 tussen de 94 en 97. Sindsdien is het aantal stuks jongvee op melkveebedrijven gedaald van 65 tot 51.
Boerenbusiness steekt op het Nationaal Economisch Landbouwcongres, samen met het CBS, de thermometer in de landbouw . Klik hier voor het programma en tickets.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.