Zuivelconcern Arla heeft met voedingsgigant Kraft Heinz een deal gesloten voor een nieuwe merklicentie voor de verkoop van kaas in het Midden-Oosten. Dit betekent dat Arla in de komende 12 jaar in 16 Midden-Oosterse landen kaas onder de merknaam 'Kraft' aan de man mag brengen.
De overeenkomst vloeit voort uit de overname van het smeltkaasbedrijf van Mondeléz International in het Midden-Oosten, waarvan de transactie dinsdag 28 mei formeel is afgerond. Dat bedrijf had een vergunning om kaasproducten onder de merknaam van Kraft te verkopen. Na meerdere onderhandelingen met Kraft Heinz heeft Arla Foods deze merklicentie nu overgenomen.
Arla kan nu de kaasproducten onder de naam Kraft verkopen in Bahrein, Irak, Israël, Jordanië, Koeweit, Libanon, Libië, Mauritius, Oman, Palestina, Qatar, Saoedi-Arabië, Syrië, Verenigde Arabische Emiraten, Jemen en de Seychellen. Hiervoor moet Arla overigens wel royalty's afdragen aan Kraft. De voorwaarden van de deal zijn niet bekendgemaakt.
Kaas maken in Bahrein
De Scandinavische zuivelcoöperatie wil tevens haar eigen merk 'Puck' voor kaasproducten in het Midden-Oosten verder uitbouwen. Door deze overname is Arla ook eigenaar geworden van een moderne kaasfabriek in Bahrein. Daarmee wil het expanderen in het Midden-Oosten en in Noord-Afrika. In die gebieden kwam Arla qua retail- en foodserviceopbrengsten vorig jaar uit op €560 miljoen, een verdubbeling sinds 2010.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.