De handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China geeft de Amerikaanse zuivelsector, die al kampt met overaanbod en lage melkprijzen, een extra tik. Door importheffingen droogt de export van zuivelproducten naar China langzaam op.
Het bedrijf Darigold in Seattle heeft jaarlijks een verwerkingscapaciteit van 4,5 miljoen ton per jaar en is naar eigen zeggen een van de grotere zuivelconcerns in de Verenigde Staten. Het zuivelbedrijf ziet $50 miljoen aan exportomzet op China verdampen, omdat daar een heffing van 25% op zit. "Onze buitenlandse concurrenten op de Chinese markt hebben geen last van deze tarieven, dus onze markt droogt op", zo vertelt Stan Ryan, de CEO van Darigold, in Amerikaanse media.
Belemmering voor zuivelsector
Het zuivelconcern, waar circa 450 melkveebedrijven in het noordwesten van de Verenigde Staten melk aan leveren, exporteert zuivelproducten- en ingrediënten naar verschillende 20 landen (waaronder China). "De handelsoorlog belemmert de geplaagde Amerikaanse zuivelsector om een licht aan de horizon te zien. Het verlicht de druk op de toch al lage melkprijs niet. Het doet onze lokale melkveehouders juist pijn", aldus Ryan.
Dairigold heeft vorig jaar nog een verkoopkantoor geopend in Shanghai, omdat China volgens Ryan nog altijd een ongelooflijke groeikans is voor de lange termijn. Nu de handel stil ligt, worden op die locatie vooral de contacten met de klanten warm gehouden. Ryan heeft er vertrouwen in dat de Amerikaanse regering, onder leiding van de Amerikaanse president Donald Trump, de huidige problemen ziet en met een logische oplossing komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.