Fonterra gaat zijn belang in DFE Pharma, de joint venture met zuivelcoöperatie FrieslandCampina, verkopen. Dit is mogelijk het gevolg van de tegenvallende resultaten van de Nieuw-Zeelandse zuivelcoöperatie.
Fonterra heeft in het tweede half jaar van boekjaar 2018, dat van juli tot januari loopt, weer winst gedraaid. De zuivelcoöperatie boekt al sinds juli 2017 verlies, maar draaide afgelopen boekjaar weer een nettowinst van $80 miljoen (€48 miljoen). Daarentegen is de genormaliseerde omzet van de coöperatie gedaald. Deze nam met $90 miljoen (€54 miljoen) af tot $9,75 miljard (€5,9 miljard).
Dochterbedrijven in de verkoop
Ondanks dat het zuivelbedrijf weer winstgevend is, heeft Fonterra gemeld een aantal dochterbedrijven af te stoten, waaronder het aandeel van 50% in DFE Pharma. Dit bedrijf is gespecialiseerd in diverse hulpstoffen voor medicijnen, en is tevens een joint venture met FrieslandCampina.
Jan-Willem ter Avest, woordvoerder van FrieslandCampina, laat weten dat FrieslandCampina haar deel (de andere 50%) wel behoudt. "DFE Pharma sluit goed aan op onze strategie." Op de vraag of FrieslandCampina het te koop gezette deel gaat opkopen, wil Ter Avest geen antwoord geven. DFE Pharma levert voor 20% tot 30% van alle medicijnen wereldwijd grondstoffen voor medicijnencapsules.
Schuld afbetalen
Het doel van Fonterra is om de schuld van $800 miljoen (€482 miljoen) af te betalen. Volgens Miles Hurrel, de CEO van Fonterra, is het bedrijf goed op weg om de schuld af te betalen, meldt hij in een verklaring. Daarbij is hij blij om weer zwarte cijfers te zien. Desondanks geeft hij aan dat Fonterra er nog lang niet is.
Na de publicatie van de jaarcijfers, is het aandeel van Fonterra met 2,51% gedaald. Dit komt waarschijnlijk omdat de EBITA met 29% tot $134 miljoen (€80,1 miljoen) is gedaald. Dit houdt in dat de winst van het bedrijf voor de aftrek van rente en belasting is gedaald.
*Het gaat in dit artikel om Nieuw-Zeelandse dollars
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.