Ausnutria zag de winst afgelopen jaar bijna verdubbelen tot €73,7 miljoen. De melkpoederproducent, die op de Chinese afzetmarkt een grote vinger in de pap heeft, dankt de goede prestaties aan de afzet van merkenzuivel.
De omzet van Ausnutria, dat in Chinese handen is, toont al een paar jaar een sterke stijging. In 2018 steeg de omzet met 37,3% naar €683,7 miljoen. De zuivelaar zet in China in op merken als 'Kabrita' en 'Neolac' (baby- en kindervoeding), die met name in China snel terrein winnen. Dit verklaart ook de sterke omzetstijging.
Winstgevend bedrijf
De operationele winst (EBITA) van de melkpoederproducent komt uit op €113,3 miljoen, een stijging van 77%. Onderaan de streep houdt Ausnutria €73,7 miljoen over, wat 88,7% meer is dan in 2017. Vergeleken met andere zuivelbedrijven is het een bijzonder winstgevend bedrijf. Zo realiseerde Ausnutria afgelopen jaar 36% van de winst van FrieslandCampina, terwijl de omzet bijna 17 keer lager is.
Bart van der Meer, CEO van Ausnutria, spreekt van een prima jaar, waarin stappen zijn genomen om de strategie verder uit te rollen. De ambities van Ausnutria liegen er niet om. In een interview aan Boerenbusiness liet Van der Meer in oktober al weten dat hij verwacht dat de omzet in 2019 uitkomt op €1,2 miljard.
Verdere uitbreidingen
In 2019 worden de productielocaties in Ommen, Kampen en Leeuwarden aangepast aan de nieuwe standaarden die de Chinese en Amerikaanse afnemers stellen. Daarbij oriënteert het bedrijf zich eveneens op verdere uitbreiding van de productielocatie in Heerenveen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.