Een lagere melkprijs, mindere omzet en dalende winst. Voor zuivelcoöperatie FrieslandCampina was 2018 allemaal net iets minder dan het jaar daarvoor, zo tonen de jaarcijfers die het bedrijf donderdag 28 februari heeft gepubliceerd. Dit heeft vooral te maken met een scherpere concurrentie op de wereldmarkt.
De winst van het coöperatieve concern komt in 2018 uit op €203 miljoen, wat een daling is van 10,6% ten opzichte van 2017. Dit komt volgens het bedrijf met name door de lagere opbrengsten van basiszuivel (zoals kaas, magere melkpoeder en boter), de concurrentie in kindervoeding in Hong Kong en China en enkele incidentele lasten.
FrieslandCampina leed bijvoorbeeld €100 miljoen verlies op basiszuivel, vooral door de lagere prijzen ten opzichte van de garantieprijs. "Daarbij hebben we met name in het eerste halfjaar flink pijn geleden, maar in de tweede helft van 2018 hebben de weg omhoog weer wat gevonden", aldus Hein Schumacher, de CEO van FrieslandCampina, bij de toelichting op de jaarcijfers.
Strijd om kindervoeding
In Azië voert de zuivelcoöperatie al langer een stevige strijd op de markt voor babyvoeding, waarbij het heeft geïnvesteerd in innovatie, marketing, verkoop en distributie. "We zijn momenteel de nummer 1 in Hong Kong en de nummer 4 in China. Daarbij hebben we in China te maken met een krimpende markt, waardoor we harder voor ons marktaandeel moeten vechten. Dat betekent ook dat we meer moeten investeren", vertelt Schumacher.
Daarbovenop komen ook nog de extra kosten voor de herstructurering van de onderneming en diverse incidentele lasten voor aangekondigde sluitingen van productielocaties (bijvoorbeeld in Duitsland, het Midden-Oosten en België) van circa €50 miljoen. De omzet van FrieslandCampina daalt uiteindelijk met 4% tot €11,6 miljard. Dit heeft volgens het concern te maken met de valuta-effecten en verkoop van frisdrankenproducent Riedel, die een stevige hap uit de omzet nam.
Daling in melkprijs
De melkprijs voor de leden-melkveehouders komt over 2018 uit op €37,43 per 100 kilo melk, wat een daling van bijna 6,45% is ten opzichte van 2017. Dit is inclusief de garantieprijs, presentatietoeslag, uitgifte van ledenobligaties en andere toeslagen. De garantieprijs kwam uit op €36,05 per 100 kilo, 5% lager dan 1 jaar eerder. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere melkprijzen van de referentiebedrijven.
De waardecreatie (de prestatietoeslag en uitgifte van de ledenobligaties) bedroeg €0,59 per 100 kilo, waar dat in 2017 nog €1,33 was. De daling komt door het lagere resultaat. "Het is hierbij wel belangrijk om te zeggen dat we het afgelopen jaar alle leden-melkveebedrijven in totaal een bedrag hebben uitbetaal van €3,9 miljard", aldus Schumacher. "Dit is het op 3 na hoogste resultaat uit de geschiedenis van FrieslandCampina."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk/artikel/10881533/frieslandcampina-scoort-in-2018-op-alles-net-minder]FrieslandCampina scoort in 2018 op alles net minder[/url]