Er zit een stijgende lijn in de Russische productie van rauwe melk en zuivelproducten. Zo is de melkproductie in 2017 met 4,7% gestegen tot 18,1 miljoen ton. Het kan gezien worden als een positieve ontwikkeling, omdat Rusland de binnenlandse vraag naar zuivelproducten vanaf 2020 zelf wil invullen.
Het land wil de ingezette lijn graag doorzetten. Daarom komt de overheid in Rusland met een ondersteunend maatregelenpakket. Dit is niet alleen om melkveebedrijven verder te ontwikkelen, maar ook om de verwerking van rauwe melk een boost te geven. De bedoeling is dat de gehele verwerkingsketen wordt geprofessionaliseerd.
Volgens statistiekbureau Rosstat is de productie van melkpoeder (volle melkpoeder, magere melkpoeder en wei) afgelopen jaar met maar liefst 25% gestegen. Ook dit jaar gaat de Russische zuivelsector waarschijnlijk groeicijfers neerzetten, gezien de productie van rauwe melk in de eerste 6 maanden verder aantrok.
Lagere prijzen
De groeiende melkpoederproductie heeft ook een negatief effect: lagere prijzen. Zo noteerde de prijs van magere melkpoeder medio juli ruim 8% lager dan 1 jaar eerder. De prijs van weipoeder daalde zelfs met meer dan 25%.
De marktsituatie voor poedervormige zuivelproducten is momenteel vrij stabiel. De daling van de afgelopen maanden resulteert ook in een lagere uitbetalingsprijs. De Russische melkprijs komt over september uit op 21,38 roebel per kilo (circa €0,27 per kilo). Vergeleken met 1 jaar eerder is dat een daling van 2,18 roebel per kilo.
Nog grote kloof
Rusland wil vanaf 2020 zelfvoorzienend zijn als het zuivel betreft. De kloof tussen de productie (65.000 ton) en consumptie (105.000 ton) van volle melkpoeder is nog altijd best fors. Of deze ambitie gerealiseerd kan worden, moet daarom nog blijken.
Om de kloof te dichten, wil het Russische ministerie van Landbouw de productie en verwerking van zuivel beter op elkaar af te stemmen en verder professionaliseren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.