FrieslandCampina gaat de Duitse onderdelen aanpakken. Dat laat het bedrijf donderdag 23 november weten. De zuivelcoöperatie doet dit door te investeren en 1 locatie te sluiten. De maatregelen moeten ervoor zorgen dat Duitsland over 3 jaar weer winst oplevert. De zuivelaar omschrijft het als een nieuwe start.
De grootste zuivelcoöperatie van Nederland gaat investeren in de merken Landliebe, Tuffi en Frico. Vooral Tuffi is een sterk lokaal merk in de, voor FrieslandCampina, belangrijke deelstaat Noordrijn-Westfalen. "Veel leden-melkveehouders zijn in die regio gevestigd", laat het bedrijf weten.
Op zoek naar talent
Ook de verhuizing naar de omgeving van Düsseldorf benadrukt het belang van de regio. "Door de commerciële functies daar naartoe te brengen, verwachten we te profiteren van het aanwezige talent in de regio en hopen we tevens bij te dragen aan de strategische doelen in Duitsland", aldus de coöperatie.
De verhuizing heeft alleen gevolgen voor de commerciële medewerkers in Heilbronn en Keulen. Zij worden daar nog over geïnformeerd. Voor de overige medewerkers op deze locaties verandert er niets. Heilbronn en Keulen tellen gezamenlijk 692 medewerkers. De verhuizing gaat in het tweede kwartaal van 2018 plaatsvinden.
Sluiting van dessertlijn
Alhoewel er een aantal positieve ontwikkelingen zijn om Duitsland weer winstgevend te maken, is er ook een schaduwkant. Zo wordt de locatie in Gütersloh gesloten. Op die locatie worden vooral desserts en huismerken geproduceerd.
De sluiting staat voor maart 2019 gepland en bij de sluiting zijn 231 werknemers betrokken. Het is een sluiting die de coöperatie betreurt, maar het bedrijf zegt niet anders te kunnen. Dit nadat verschillende eerdere pogingen, om het onderdeel winstgevend te maken, gefaald zijn. De sluiting heeft bijna geen effect op de verwerkingscapaciteit van FrieslandCampina.
De ingrepen tezamen moeten ervoor zorgen dat er over 3 jaar weer winst gemaakt wordt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.