Het Scandinavische Arla laat weten een nieuwe strategie ontwikkeld te hebben met het oog op duurzaamheid. Hoewel het bedrijf van mening is dat Europese melkveehouders nu al tot de meest efficiënte ter wereld behoren, denkt Arla met de strategie de sector nog verder te kunnen helpen.
De nieuwe strategie van Arla berust op klimaat, natuur en grondstoffen. Door daar op in te zetten hoopt het bedrijf zijn positie als verantwoordelijk bedrijf te versterken. Hierbij volgt meteen de opmerking dat de Europese melkveehouders nu al behoren tot de meest efficiënte ter wereld, wanneer het gaat over impact op het klimaat. Toch denkt het bedrijf er met de nieuwe strategie voor te kunnen zorgen dat melkveehouders verdere stappen gaan zetten richting een duurzame melkproductie.
"Wij kunnen en wij hebben een positie ingenomen als het gaat om dierwelzijn, klimaat, duurzaamheid en andere onderwerpen waar het milieu bij betrokken is. Binnen Arla geloven we dat het werken met duurzame oplossingen binnen de gehele waardeketen de concurrentiekracht van het bedrijf ten goede komt", aldus Peder Tuborgh, CEO van Arla.
Het doel van de strategie is om de voetafdruk per kilogram melk van de Arla melkveehouders tegen 2020 met 30 procent verlaagd te hebben in vergelijking met 1990. Bij het opzetten van de strategie werden bewust melkveehouders betrokken om ervoor te zorgen dat ze zich er in kunnen vinden. "Duurzaamheid moet niet ten koste gaan van de financiële prestaties."
De inzet van Arla op het gebied van duurzaamheid is niet nieuw, zo blijkt ook uit het lijstje met wat er tot vandaag de dag bereikt is. Zo hebben ongeveer 1.500 melkveebedrijven in Zweden, Denemarken en Engeland een inschatting laten maken van hun afdruk op het milieu. Tevens zijn er 280 workshops gehouden in Engeland, Zweden en Denemarken met het doel het management op het bedrijf te verbeteren en daarmee het milieu verder te ontlasten. Tegelijkertijd wordt dierwelzijn nauw in de gaten gehouden via Arlagarden. Een programma wat in 2003 al in Denemarken en Zweden werd uitgerold, recent volgden Duitsland, België en Luxemburg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.