De Chinese overheid heeft woensdag 4 april laten weten nieuwe importtarieven te heffen op 106 producten uit de Verenigde Staten (VS). Hieronder vallen ook soja, vliegtuigen en auto’s; gezamenlijk goed voor een waarde van $50 miljard. Het is de volgende stap in de handelsoorlog tussen beide landen.
Na de bekendmaking (2 april) van het pakket aan Chinese importtarieven, haalden beurshandelaren en analisten opgelucht adem. De belangrijkste exportproducten: soja, vliegtuigen en auto’s werden ontzien. Echter, woensdag 4 april volgden een aantal nieuwe maatregelen.
De nieuwe maatregelen bevestigen importtarieven van 25% op Amerikaanse soja, voertuigen, vliegtuigen, chemicaliën en luxeproducten (whisky en sigaren). Ook rundvlees uit de VS wordt extra belast, nadat dit al eerder met varkensvlees gebeurde.
Reactie op Trump
Deze reactie volgt op de aankondiging van de Amerikaanse president Donald Trump waarin hij zegt te werken aan een nieuw pakket van importtarieven. Dit omdat de Chinezen het intellectueel eigendom van goederen uit de VS schenden. China slaat nu terug, voor Trump dat kan doen. In totaal onderzoekt de VS eventuele heffingen op 1.300 producten uit China.
Het Chinese financiële ministerie houdt woensdagochtend een persconferentie naar aanleiding van de maatregelen. Viceminister van Financiën, Zhu Guangyao, zegt dat het geen handelsoorlog wil uitlokken tussen China en de VS. Die kent volgens hem louter verliezers. Volgens Zhu wil China graag tot een overeenstemming komen met de VS. Intimidatie en druk uitoefenen gaat volgens de Chinezen niet werken.
Verlies op CBoT
Op de CBoT sloot het sojacontract dinsdag 3 april nog met een kleine winst, net als maïs en tarwe. Na bekendmaking van het nieuws woensdagochtend wordt de sojamarkt direct geraakt. De koers daalde in 1 uur tijd met meer dan 4%.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.