De handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten (VS) zal niet verder oplaaien. De Amerikaanse president Donald Trump wacht namelijk met het invoeren van importtarieven op ruim $200 miljard aan Chinese goederen. Als verzoening heeft China voorgesteld om $30 miljard aan extra landbouwgoederen te importeren, maar is die belofte haalbaar?
Trump dreigt al langer met het invoeren van extra importtarieven als de landen in de onderhandelingen niet nader tot elkaar zouden komen. Tot 1 maart 2019 hanteerde hij een wapenstilstand, maar die datum schort hij nu op. Op Twitter laat de president weten dat er vooruitgang is geboekt op gebied van onder meer intellectueel eigendom en landbouw.
President Trump spreekt van productieve gesprekken. Ook meldt hij dat er een topoverleg komt tussen hem en de Chinese president Xi Jinping. Een datum voor de ontmoeting is echter nog niet genoemd.
Amerikaanse landbouwproducten naar China
Ter compensatie voor het Chinese handelsoverschot stelt China voor om behoorlijk meer Amerikaanse landbouwgoederen te importeren. Het land importeerde in 2017 voor circa $25 miljard aan goederen, maar door de handelsoorlog kelderde dit vorig jaar naar $16 miljard. De VS verscheept voornamelijk granen als sojabonen, maïs en tarwe naar China. Ook zuivel en (varkens)vlees zijn relatief grote exportstromen.
In de toekomst wil China echter zo'n $30 miljard extra aan Amerikaanse landbouwproducten importeren, zo is tijdens de onderhandelingen door Chinese ambtenaren gezegd. De belofte is wel een beetje opportunistisch, gezien de Amerikaanse landbouwexport naar China dan moet verdubbelen (ten opzichte van 2017).
Loze belofte?
In de VS wordt ook sceptisch gereageerd op het Chinese voorstel. Het is volgens analisten veel waarschijnlijker dat China de Amerikaanse import wil opschroeven tot $30 miljard. Hoe het ook zij; de belofte van China om meer Amerikaanse landbouwgoederen te importeren, komt president Trump waarschijnlijk wel goed uit om zijn boerenkiezers te vriend te houden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.