Of de TransactieApp van DCA een gat in de markt is? Populair is het zeker. In mum van tijd is het initiatief van de grond gekomen. Dagelijks krijgen nu meer dan tweeduizend (voornamelijk) akkerbouwers een melding via WhatsApp van de laatste transacties op het gebied van aardappelen, uien, maar ook brandstof en loonwerk. Sinds deze week wordt ook de mogelijkheid onderzocht om met de deelnemers gezamenlijk propaan in te kopen. Hoog tijd daarom voor een gesprek met coördinator Pieter Post die iedere morgen, vaak al voor dag en dauw, de laatste transacties wereldkundig maakt.
Een paar maanden geleden is de transactie-app gelanceerd, intussen is de tweeduizendste deelnemer verwelkomd. Wat bieden jullie precies?
"Een laagdrempelig platform, waarop agrarische ondernemers via WhatsApp in- en verkooptransacties met elkaar delen. Iedereen is bekend met WhatsApp en op basis daarvan is het idee geboren om te communiceren met de agrarische ondernemer. Je hoeft er dus geen aparte app voor te installeren. Dat maakt dat je voor iedereen toegankelijk bent. Aan het begin van iedere werkdag wordt bij voldoende transactiemeldingen een overzicht verstuurd. De meldingen zijn gesegmenteerd naar categorieën, zodat de gebruiker snel inzicht heeft in de prijsbewegingen van de verschillende producten. De transacties hebben allemaal betrekking op zaken die zich op en rond het agrarische bedrijf afspelen, dus zowel aan inkoop- als aan verkoopzijde. Inmiddels zijn er voor de akkerbouwversie achttien categorieën en zijn er meer dan 1.250 transacties gedeeld. Een voorwaarde bij de opzet was dat het volledig anoniem moest zijn. Om duiding te geven aan bepaalde prijsontwikkelingen wordt er gewerkt met regio's. Dit werkt tot nu toe naar tevredenheid."
Welke voordelen biedt het, naast dat je als ondernemer beslagen ten ijs komt?
"Inzicht hebben in de prijsontwikkeling van producten geeft een sterkere onderhandelingspositie met de tegenpartij. Je bent immers op de hoogte en staat daardoor op gelijke voet met je handelaar. Uit reacties van gebruikers merken wij dat inzage in prijsbewegingen daadwerkelijk voordelen biedt. Zo meldde een gebruiker dat hij na een leverantie van dieselolie met de meldingen op de TransactieApp naar zijn brandstofleverancier is gegaan. Bleek er een fout te zijn gemaakt waardoor de gefactureerde prijs werd gecorrigeerd van €175,30 naar €152,00 per 100 liter (exclusief btw). Op het geleverde volume ging het om een behoorlijk bedrag. De vraag is of de bewuste gebruiker er zonder de TransactieApp ook achter was gekomen."
"De TransactieApp is een nieuwe informatiebron, die handelaren op scherp zetten. We weten dat handelaren zich ook onder de gebruikers bevinden en daar is niets mis mee. Als handelaar moet je weten wat er in de markt speelt. Met name kooplui die solistisch opereren, hebben maar een beperkt zicht op de markt. Opvallend is dat we zelfs vragen krijgen hoe het met de handel in een bepaald product gaat wanneer er een aantal dagen geen meldingen van dat product zijn gedeeld. De TransactieApp is naast een prijsinformatiebron ook een bron voor het aantal handelsbewegingen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de transacties in uien. Wel of geen kooplust is direct af te lezen aan het aantal meldingen. Maar ook in aardappelen is dat terug te zien. De gebruikers zijn tot nu toe enthousiast. Iedere werkdag op een presenteerblaadje de transacties aangereikt krijgen is een hele luxe en dat wordt gewaardeerd. De meldingen zijn genummerd en inmiddels is nummer 89 een feit."
Pieter Post
Hoe garanderen jullie dat het marktbeeld via de geschetste transacties zuiver blijft, want het gevaar bestaat dat enkel het topje van de ijsberg wordt belicht.
"De gebruikers die transacties melden wordt gevraagd hun meldingen te onderbouwen met een koopovereenkomst of een factuur. Inmiddels is dat in 87% van de gevallen praktijk. In bepaalde categorieën is het sturen van koopovereenkomsten geen gewoonte en in sommige regio's ook niet. Een 100% onderbouwing zal daardoor niet kunnen worden behaald, maar dat hoeft geen afbreuk te doen aan het beeld van prijsontwikkelingen in een bepaalde categorie. Het topje van de ijsberg wordt door criticasters van de TransactieApp gebruikt als argument dat alleen de hoogste verkoopprijzen of laagste inkoopprijzen worden gemeld en dat er daardoor geen reëel marktbeeld zou ontstaan. Dat is makkelijk roepen vanaf de zijlijn, maar met een gebruikersaantal van 2.250 hebben we niet de illusie dat iedere akkerbouwer zich inmiddels heeft aangemeld. Maar dat is een kwestie van tijd. Vanaf de start op 14 juni tot nu toe melden zich gemiddeld achttien nieuwe gebruikers per dag. Inmiddels weten deelnemers aan de TransactieApp dat het geen eendagsvlieg is en dat zorgt voor het enorme respons. Ook het integer omgaan met de informatie wordt zeer gewaardeerd. Van ons zullen ze geen informatie ontvangen van wie wat heeft ingebracht. Dat hebben we als voorwaarde gesteld en dat bewaken we iedere dag. Dat niet alleen de hoogste verkoopprijzen worden gemeld, blijkt wel uit het aantal meldingen bij uien. De verschillen die daar worden gerealiseerd binnen een regio op dezelfde dag geven aan dat de meldingen een getrouwe weergave zijn van de markt."
Binnenkort starten jullie ook met het gezamenlijk inkopen van gas. Hoe gaat dit in zijn werk?
"We denken na over het gezamenlijk optrekken als TransactieApp-groep voor het inkopen van producten. En dat is pionieren. Gisteren (maandag 17 oktober) hebben we daar een eerste serieuze test mee gedaan om te kijken of gezamenlijk inkopen van propaangas gebruikers voordelen kan bieden. De partij die met ons dit experiment wilde uitrollen heeft een separate URL gemaakt, waarmee gebruikers zich geheel vrijblijvend voor een veiling kunnen aanmelden. Hoe dit gaat uitpakken, daar kunnen we nu nog geen resultaten van noemen. Maar het bundelen van krachten biedt voordelen daar zijn wij van overtuigd, dus wij zijn benieuwd naar het respons en resultaat. Ook hierin is het pionieren en kijken naar wat wel en niet werkt."
Beperkt de transactie-app zich enkel tot akkerbouwers?
"We zijn in juni gestart met een TransactieApp voor de akkerbouw. We geloofden in ons plan en hebben daardoor gekozen voor een voor DCA bijzondere aanpak. Geen strakke en gelikte website, maar een learning by doing-project. Dat betekent dat je gaande het proces heel makkelijk dingen kunt bijstellen. In het begin segmenteerden we nog niet, hadden de berichten nog geen nummering en werden gemelde transacties nog niet gerangschikt naar regio's. Ook reacties van deelnemers kunnen als ze passen in onze filosofie één op één worden overgenomen. Elke dag leren we en passen we verbeteringen toe. Doordat het niet geautomatiseerd is, betekent dit veel handwerk dat tussen het andere werk moet worden gerealiseerd. Dat maakt het arbeidsintensief. Het voordeel van deze aanpak is dat je straks wel weet wat je wilt automatiseren en dat is ook heel wat waard. De akkerbouw is voor ons een leerschool voor andere sectoren als melkveehouderij en intensieve veehouderij. Inmiddels zijn de eerste stappen naar laatst genoemde sectoren gezet en zullen gebruikers in de melkveehouderij en intensieve veehouderij op korte termijn regelmatig worden voorzien van prijsinformatie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10901145/transactieapp-zet-je-op-gelijke-voet-met-handelaar]'Transactieapp zet je op gelijke voet met handelaar'[/url]