Het rommelt in het bestuur van de Canadese kunstmestfabrikant Nutrien. CEO Mayo Schmidt stapt acht maanden na zijn aantreden op, zo maakte de kunstmestgigant gisteren (dinsdag 4 december) bekend. Ken Seitz, de huidige directeur van de kali divisie van Nutrien, volgt hem tijdelijk op als interim CEO.
Nutrien is naar eigen zeggen de grootste kunstmestproducent ter wereld. Het bedrijf produceert en distribueert jaarlijks circa 27 miljoen ton kali-, fosfaat- en stikstofmeststoffen. De reden voor het vertrek van Schmidt laat Nutrien in het midden. "De raad van bestuur van Nutrien zal samen met een recruiter de zoektocht starten naar een CEO voor de lange termijn die het bedrijf naar de volgende fase zal brengen", schrijft Russ Girling, voorzitter van de raad van bestuur van Nutrien.
Beleggers houden niet van onrust
Het vertrek van Schmidt roept de nodige vragen op bij (beurs)analisten. De woorden 'de volgende fase' van Girling doen de wenkbrauwen fronsen. Wordt daar de toenemende concurrentie op de voor Nutiren zeer belangrijke kalimarkt mee bedoeld of zijn dat meer de eisen op het gebied van klimaat neutraal produceren en de energietransitie? De beurskoers leverde door onrust in de top van het bedrijf gisteren na het bekend worden van het nieuws 4% in ten opzichte van de vorige dag.
De huidige positie van Nutrien is overigens wel uitstekend volgens analisten, zeker met de periode van hoogconjunctuur in de agrarische sector in het achterhoofd. Prijzen van kunstmest zijn fors gestegen, de vraag is goed en het bedrijf is volgens analisten in de positie van te profiteren van leveringsproblemen bij concurrenten. Dat resulteerde in het derde kwartaal 2021 al tot de hoogste nettowinst in de historie van het bedrijf en de waarde van het aandeel Nutrien is in een kleine twee jaar meer dan verdubbeld van $36,30 in maart 2020 naar $97,30 december 2021.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.