Nederlands rundvlees van weidevee is bezig met een opmars. Na Albert Heijn voert nu ook Jumbo dit vlees in het assortiment. Jumbo doet dat in samenwerking met Verhey Vlees in Nuth en FrieslandCampina.
De deelnemende boeren krijgen in eerste instantie een premie van 10 cent per kilo geslacht gewicht. Dit is een startpremie. Vanaf volgend jaar geldt een reguliere premie van 5 cent per kilo. Bovenop deze toeslagen wordt ook een continuïteitspremie uitbetaalt voor trouwe leveranciers. Die bedraagt 2 cent per kilo.
Het initiatief volgt op een eerdere stap die supermarktketen Albert Heijn zette in samenwerking met Royal A-ware en Heijdra Vleesvee. Ook hierbij ging het om de vermarkting van weidevlees. Bij Albert Heijn is dit onderdeel van de 'Beter voor'-formule.
Voorkeur voor Nederlands product
Zowel Jumbo als Albert Heijn spelen hiermee in op de consumententrend waarbij een verschuiving naar voorkeur voor Nederlands product merkbaar is. Dit gaat ten koste van importproducten.
Ook de biologische coöperatie Eko-Holland probeert van deze beweging te profiteren. Leden van de (zuivel-)aanvoercoöperatie hebben een nieuwe coöperatie opgericht, die speciaal gericht is op de afzet van biologisch weidevlees.
Deze partijen waren niet de eerste. In 2017 zette DOC Kaas al een samenwerking op met slachterij Gosschalk. DOC-boeren konden ook een extra premie ontvangen voor hun weidevee als ze hun dieren via deze keten afzetten. Het vlees werd verkocht aan een restaurantketen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.