Een nieuwe online melk- en kaasboer wil zuivel personaliseren en rechtstreeks naar de consument brengen. De boer moet er uiteindelijk meer aan overhouden. De initiatiefnemers zijn een crowdfundingactie gestart om kleine investeerders aantrekken én zo grote geldschieters buiten de deur te houden.
Ikwileerlijkezuivel.nl lijkt op het eerste gezicht het zoveelste online-initiatief om melk, kaas of andere zuivelproducten aan de man te brengen. Er is al heel wat uitgeprobeerd in voorbije jaren. Zo wou ook ooit het Faire Melk-initiatief melkveehouders een eerlijke prijs geven. Een website is snel gemaakt en een crowdfundingsactie is zo opgezet.
Ikwileerlijkezuivel.nl is anders, verzekert ondernemer Rik Hoogenberg uit Hezingen, die samenwerkt met compagnons Steven Koenders en René de Bruijn. "Wij mikken op iets grootschaligers en zetten niet in op crowdfunding omdat de banken niet mee willen doen. Wij willen juist de banken en grote investeerders buiten de deur houden. Ons doel is om de zuivel direct van de boer rechtstreeks bij de consument te brengen, maar dan wel zuivel die helemaal is afgestemd op de wensen van consumenten. Daarbij willen wij dat de melkveehouder er meer aan overhoudt dan nu. Wat die melkveehouder nu krijgt voor zijn melk, daar kan hij niet van bestaan."
Jullie komen alle drie niet uit de landbouwhoek. Hoe kwamen jullie op het idee van ikwileerlijkezuivel?
"Wij zijn inderdaad actief in andere sectoren, maar ik woon tussen de melkveehouders en zie hoe weinig zij overhouden door de toenemende eisen die aan hun bedrijven worden gesteld. Ik schrok van hun situatie, hoe lastig zij het hebben. Dat daagde mij uit om na te denken over een manier om hen te helpen en om tegelijk consument en boer dichter bij elkaar te brengen."
Maar er moet wel geld verdiend worden, toch?
"Ja, met ikwileerlijkezuivel.nl moet gewoon een rendabel businessmodel worden opgezet, maar het gaat niet alleen om winst. Boeren moeten ook geholpen worden. Daarom is het plan om in een volgende fase van het project een deel van de omzet te gebruiken voor verbetertrajecten ten behoeve van de boeren. Ik zoek een soort sociaal contract, met boeren en ook met kleine investeerders. Met behulp van de crowdfunding hoop ik die laatste groep aan te trekken. Er hebben zich ook wel grotere investeerders aangediend, maar die wil ik buiten de deur houden. Met hen erbij is het risico te groot dat de focus te sterk op de winst komt te liggen. We mikken op de kleinere investeerders."
Lukt het met die crowdfunding?
"De actie loopt tot 15 december, maar van de beoogde €1,5 miljoen voor de eerste fase, is aan toezeggingen al een derde binnen. Het aantal daadwerkelijke deelnemers is ook bemoedigend."
Hoe wilt u de onderneming uitrollen? Qua productie en logistiek lijken er nogal wat uitdagingen te zijn.
"In de zomer van 2022 moet het eerste regionale zuivelcentrum draaien. Met behulp van moderne technologie is het niet ingewikkeld kleine, flexibele fabriekjes te bouwen. En er zijn tegenwoordig genoeg logistieke concepten om producten vlot bij de consument te krijgen. We zijn in gesprek met snelkoeriers om een bestelling zo nodig zelfs binnen een kwartier op de gewenste plaats te krijgen. Dat kost meer dan via een gewone bestelling, maar dat is logisch. Consumenten kunnen een product via internet bij ons bestellen. Daarbij kan hij of zij zelf de samenstelling bepalen: bijvoorbeeld met extra vitamines, extra eiwit of toppings. Helemaal gepersonaliseerd."
Hoe zorg je dat je geen 'nee' hoeft te verkopen aan de consument en ook geen grote volumes melk overhoudt?
"Het plan is om een vaste groep boeren te koppelen aan een regionaal centrum. Dat bedient een stad of bevolkingsconcentratie. We mikken op 70% tot 80% vaste aanvoer van boeren. Daar omheen gebruiken we een schil met melkaanvoer vanuit de vrije markt. "
U wilt niet heel kleinschalig beginnen, maar hoe krijgt u het vliegwiel draaiend, met voldoende consumenten en genoeg aanvoer?
"Dat moet deels ook gebeuren met behulp van de crowdfunding. We hopen dat de kleinere investeerders die geld in ons bedrijf steken ook afnemers worden."
Zijn er factoren die maken dat waar eerdere pogingen van anderen niet lukten, jullie initiatief wel gaat slagen?
"Wij willen de band met de klant zo veel mogelijk personaliseren. Daarbij zien wij een sterke trend naar steeds meer gemak. Covid heeft er bovendien voor gezorgd dat de wereld nog meer digitaal is geworden. Tot slot is er logistiek gezien steeds meer mogelijk geworden."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.