Impossible Foods heeft de groothandelsprijzen van de eigen vleesvervangers wederom verlaagd. Op deze manier wil het Amerikaanse foodbedrijf ervoor zorgen dat 'de prijs' niet de bepalende factor kan zijn in de keuze tussen dierlijke en/of veganistische producten.
Impossible Foods heeft daarom opnieuw de groothandelsprijzen van de eigen producten verlaagd. Veel producenten van vleesvervangers, zoals Impossible Foods, hebben de ambitie om de prijs voor vleesvervangers gelijk te trekken aan (of zelfs nog lager te zijn dan) de prijs voor dierlijke producten. Op deze manier willen ze consumenten ervan overtuigen om toch eens veganistische producten uit te kiezen. Het gaat om een afname van circa 15%. Begin maart 2020 ging de prijs ook al met een vergelijkbaar percentage omlaag.
Productie fors gegroeid
Overigens geldt de prijsverlaging niet alleen in de Verenigde Staten, maar zal deze binnenkort naar verluidt ook doorgezet worden in Canada, Hong Kong en Singapore. Dat Impossible Foods de groothandelsprijs zo vaak kan blijven verlagen, komt door het feit dat het Amerikaanse bedrijf al maanden productierecords bereikt. Zo is de productie sinds 2019 maar liefst verzesvoudigd. Voor runderpasteitjes ligt de prijs in de Verenigde Staten gemiddeld op $5,32 per pound (omgerekend is dat circa €8,80 per kilo), terwijl de verlaagde groothandelsprijs voor een Impossible Burger - het handelsmerk van het bedrijf - nu op $6,80er pound (€11,20 per kilo) uitkomt.
Niet alleen Impossible Foods verlaagt de groothandelsprijzen volop, ook concurrent Beyond Meat is over de afgelopen periode actief geweest met prijsverlagingen voor distributeurs. Ook hier is de groeiende marktwaarde (+67% naar ruim $7,9 miljard) een van de redenen om nu door te pakken met prijsverlagingen en 'twijfels bij de consument weg te halen'.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.