Nieuws Gewasbescherming

Albert Heijn: 'Telers tevreden met prijsbeleid'

12 Juni 2018 - Anne Jan Doorn - 7 reacties

Said Belhassan, de verantwoordelijke voor de afdeling AGF bij Albert Heijn, legt uit dat de supermarktketen samen met telers aan een duurzame teelt van gewassen werkt. Dat er daardoor minder met gewasbeschermingsmiddelen gewerkt wordt, zorgt er niet voor dat telers ontevreden zijn. "Integendeel zelfs, ze staan in de rij."

Dit laat Belhassan weten in een reactie op het onderzoek van Albert Heijn. Uit dat onderzoek blijkt dat ruim 25% van de gewassen in het groente- en fruitschap van Albert Heijn geteeld kan worden zonder gebruik te maken van de 27 meest schadelijke gewasbeschermingsmiddelen.

Samenwerken met telers
Supermarktketen Albert Heijn werkt aan duurzaamheid, en wil op dit gebied zelfs koploper zijn, maar doet dit wel op haar eigen manier; niet door telercertificering op te leggen, zoals via Milieukeur. Belhassan: "De overige retailers leggen PlanetProof op (voorheen Milieukeur) en moeten certificaten voeren. Dit terwijl wij pilots doen met telers en onderzoeken of het mogelijk is om zonder die 27 middelen te telen. Het betekent echter ook dat wanneer dit niet mogelijk is, we onze telers dit dus ook niet zomaar opleggen."

Daarom heeft Albert Heijn samen met Natuur & Milieu diverse pilots uitgevoerd, waarbij het doel is om de schadelijkste gewasbeschermingsmiddelen vanaf 2019 niet meer te gebruiken. Deze lijst met 27 middelen is opgesteld door het CLM. Bij 17 van de 49 gewassen (die in de schappen van Albert Heijn liggen) is het mogelijk om zonder die middelen te telen. Bij 5 van die 17 gewassen werden deze middelen al niet eens meer gebruikt. Bij onder meer aardappelen is het echter nog niet mogelijk om zonder die middelen te telen.

Belangrijkste eerst
In de overige gewassen moet nog met pilots gestart worden. Belhassan: "We hebben ons eerst geconcentreerd op de belangrijkste producten. Hoe groter het areaal, hoe groter de impact bij het succesvol lanceren van de pilot."

Telers die meedoen, zijn onze beste reclame

Belhassan merkt dat de telers over het algemeen zeer tevreden zijn. "De telers die meedoen aan de pilots, zijn onze beste reclame. We hanteren eerlijke prijzen, op maat gemaakt per situatie. Een betere prijsvorming, die gerealiseerd wordt door te voldoen aan de milieudoelen, is ten gunste van de boer. Dat komt omdat wij direct met de telers werken (zonder tussenhandel). Duurzaam telen is zo een win-winsituatie." 

Alternatieve middelen
Er zijn andere teeltmethodes toegepast om de productie ook zonder die 27 middelen op een hoog niveau te houden; zo werden er bijvoorbeeld alternatieve en niet-chemische middelen als knoflookpreparaten ingezet. Ook Agrifirm werkt mee aan het vinden van teeltoplossingen.

Albert Heijn werkt met een protocol waarin specifieke teeltafspraken tussen de supermarktketen en telers staan. Als uit de pilots blijkt dat een bepaalde teelt duurzamer kan, wordt dit doorgevoerd in het protocol. Belhassan: "Op die manier kan de ontwikkeling van duurzaamheid doorgaan." Via het protocol kunnen ook andere middelen in de toekomst uitgefaseerd worden. Albert Heijn stuurt daarbij op het zoveel mogelijk digitaal registreren van het middelengebruik.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Anne Jan Doorn

Anne Jan Doorn is expert Akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij schrijft onder meer over de verschillende akkerbouwmarkten en focust zich daarnaast op de grond- en energiemarkt.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
Abonnee
roy 12 Juni 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10878856/albert-heijn-telers-tevreden-met-prijsbeleid][/url]
Net of je dat op basis van 1 jaar kan bepalen. Ieder zijn vak lijkt me. Een retailer die zich met een milieusubsidie clubje hier aan bezig houdt lijkt me nou niet de goede weg.
Krulstaart 12 Juni 2018
Was dit een anoniem onderzoek? Misschien wel belangrijk voor de interpretatie van de resultaten.
cor 15 Juni 2018
ik ben helemaal niet te vreden over de prijzen het is gewoon oplichterij wat ze doen ze verzinnen er steeds meer bij global gap milieu keur vkl noem maar op en wat krijg je voor je product niks als het zo door gaat is er over 5 jaar geen landbouw meer in nederland
Sjaak 15 Juni 2018
Ben het met Cor eens hoor, elke keer weer nieuwe opeggingen en eisen. Global Gap, grasp enz enz. Afnemers mooie sier maken, producent uitgeknepen door retail en handelaren. De media staat vol van natuurinclusief, groen dit en groen dat. Uiteindelijk gaat het ze allemaal om een verdienmodel, en de boer raakt steeds meer in het verdomhoekje.
Abonnee
JP 15 Juni 2018
Sjaak schreef:
Ben het met Cor eens hoor, elke keer weer nieuwe opeggingen en eisen. Global Gap, grasp enz enz. Afnemers mooie sier maken, producent uitgeknepen door retail en handelaren. De media staat vol van natuurinclusief, groen dit en groen dat. Uiteindelijk gaat het ze allemaal om een verdienmodel, en de boer raakt steeds meer in het verdomhoekje.

Sjaak for Premier EU!!!
Licht dover 15 Juni 2018
Sjaak schreef:
Ben het met Cor eens hoor, elke keer weer nieuwe opeggingen en eisen. Global Gap, grasp enz enz. Afnemers mooie sier maken, producent uitgeknepen door retail en handelaren. De media staat vol van natuurinclusief, groen dit en groen dat. Uiteindelijk gaat het ze allemaal om een verdienmodel, en de boer raakt steeds meer in het verdomhoekje.



dat de laatste, als hij nog kan, het licht uitdoet...
Abonnee
aaboer 15 Juni 2018
Dat licht brandt bij de aardappeltelers niet meer :)
Abonnee
pruikenmaker 19 Juni 2018
aaboer schreef:
Dat licht brandt bij de aardappeltelers niet meer :)



Wel bij de B(uiten)D(ienst)M(edewerkers) van de fabrieken. Die plegen hoogverraad t.o.v. de ondernemende aardappeltelers
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Gewasbescherming

Uitstel verplicht gesloten vulsysteem op handen

Analyse Ondernemen

Beleggers niet overtuigd van chemievrije landbouw

Nieuws Aardappelen

'Coronatest' voor aardappel spoort phytophthora op

Nieuws Aardappelen

EU-landen luiden noodklok: phytophthora slaat toe

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden