Cosun Beet Company meldt vrijdag 30 oktober dat het per abuis de verkeerde kwaliteitscijfers heeft gecommuniceerd naar de telers. "Na meerdere onderzoeken blijkt dat er op de locatie in Viervlaten een onjuiste koppeling is gemaakt tussen het vrachtnummer en het monsternummer", zo meldt Gert Sikken, directeur Agrarische Zaken bij Cosun Beet Company.
In een brief aan de bietentelers schrijft Cosun dat er sinds de start van de campagne veel vragen binnen zijn gekomen over de bijzonder grote variatie in de kwaliteitscijfers van de bieten die geleverd zijn op de locatie in Viervlaten. Die verontwaardiging werd ook veelvuldig gedeeld op Twitter. Uit een eerste onderzoek kwamen geen fouten naar voren, waardoor Cosun de gecommuniceerde kwaliteitscijfers als correct heeft beschouwd. Een tweede, intensiever onderzoek toont aan dat er toch een fout is gemaakt.
"Kort gezegd: in onze software is helaas één positie verschoven, waardoor de vrachten verkeerd gekoppeld zijn", aldus Sikken. Het betekent dat er vanaf de aanvang van de campagne tot maandag 26 oktober voor alle leveringen op de locatie in Viervlaten een verkeerde koppeling is gemaakt tussen het vrachtnummer en monsternummer. Daardoor hebben bietentelers de kwaliteitscijfers van de vracht van een collega ontvangen. Daarbij benadrukt Sikken dat het alleen gaat om de locatie in Viervlaten en dus niet in Dinteloord. Ook bevestigt hij dat er geen gegevens verloren zijn gegaan.
Verrekening met volgende betaling
De correcte kwaliteitscijfers hoopt Cosun zo snel mogelijk te communiceren naar de telers. "Ik kan alleen nog niet zeggen hoelang dat gaat duren. Dit kan 1 week zijn, maar ook 2. Om te denken dat het over enkele dagen gaat, is niet realistisch", meldt Sikken. "We doen er nu in elk geval alles aan om de fout te herstellen en hebben een procedure ingericht om te voorkomen dat een dergelijke fout zich opnieuw kan voordoen."
Cosun meldt dat de aanpassing voor bietentelers zowel positief als negatief kan uitpakken. "De helft zal waarschijnlijk een lagere kwaliteit zien en de andere helft een hogere kwaliteit", zo legt Sikken uit. Daarnaast meldt het bedrijf dat de financiële gevolgen meegenomen zullen worden in de eerstvolgende betaling. "Dat kan een verrekening zijn met de voorschotbetaling op een volgende levering of bij de betaling met de eindafrekening."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10889881/cosun-communiceert-verkeerde-kwaliteitscijfers]Cosun communiceert verkeerde kwaliteitscijfers[/url]