De Aviko Rixona fabriek in Oostrum wordt flink onder handen genomen. De verwerkingscapaciteit wordt uitgebreid van 40 naar 60 ton per uur. De grote uitdaging daarbij is dat de fabriek open blijft tijdens de verbouwing.
In de nieuwe opzet komt er één grote hal waarin alle processen samen gebracht worden die de aardappelen ondergaan voordat ze verwerkt worden. "Na de nieuwbouw hebben we straks niet alleen een fors hogere capaciteit, maar sluiten alle processen ook beter op elkaar aan", vertelt Henri Peeters, teamleider aardappelontvangst bij Rixona Oostrum, op de site van het bedrijf.
De aardappelontvangst wordt volledig vernieuwd. Zo kunnen de chauffeurs straks zelfstandig in- en uitwegen, komt er een nieuw bunkerblok met een capaciteit van 1.400 ton en verdwijnt de tijdelijke opslag in trailers. Voor het reinigen wordt in de toekomst gebruik gemaakt van de modernste technieken. Er komt een compleet nieuwe lijn van machines voor ontvangst, droogreiniging, industrieel wassen, drogen en opslaan. "We hebben bij het reinigen straks veel meer mogelijkheden. Het zou zelfs kunnen leiden tot minder afkeuring. Maar dat weten we pas als de hele ontvangstinstallatie volledig in gebruik is", aldus Peeters.
Augustus 2022 gereed
Als alles volgens planning verloopt, gaan de nieuwe ontvangstinstallatie en de al eerder geïnstalleerde nieuwe schillijn proefdraaien voor de zomerstop van 2022. Daarna wordt de jaarlijkse productiestop gebruikt om de nieuwe installatie op de bestaande lijnen te realiseren. Bij de start van het nieuwe seizoen in augustus 2022 zullen de nieuwe installaties volledig operationeel zijn. Omdat de dagcapaciteit van de ontvangst in de huidige geïmproviseerde situatie lager ligt, worden er tot die tijd 7 dagen per week aardappelen aangevoerd in plaats van 6. Op deze manier blijft de verwerkingscapaciteit op peil.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.