McDonald's zet, in samenwerking met leverancier McCain, een fonds op om aardappeltelers in het Verenigd Koninkrijk te ondersteunen bij het gebruik van innovatieve technieken en technologieën om de bodemkwaliteit en het waterbeheer te verbeteren. Op deze manier willen de bedrijven een bijdrage leveren aan de klimaatdoelen van de overheid.
Het zogenoemde 'Sustainable MacFries Fund' heeft als voornaamste doel om aardappeltelers te helpen bij het verbeteren van de bodemkwaliteit en waterbeheer. Om dat te realiseren, verstrekken McDonald's en McCain gezamenlijk circa €1 miljoen aan subsidies. Met deze financiering kunnen boeren onderzoek doen naar hun bodem- en watergebruik. De bedrijven leggen de bal niet louter bij de teler, want ze willen ook nieuw onderzoek financieren om zodoende inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de voordelen van het gebruik van bodembedekkers.
Bijdrage leveren aan klimaatdoelen
De bedrijven willen met het fonds een indirecte bijdrage leveren aan de klimaatdoelen van de overheid. In 2017 was de land- en tuinbouwsector goed voor 12% van de nationale emissies. Het doel is om dit tegen 2050 stevig te reduceren. "Met het feit dat wij onze beroemde frites niet kunnen serveren zonder de steun van de ruim 23.000 Britse en Ierse boeren die aan ons leveren, is het nodig dat we een bijdrage leveren", zo vertelt Nina Prichard, hoofd duurzame en ethische inkoop bij McDonald's. "Het Sustainable MacFries Fund verstrekt samen met McCain financiering om de duurzaamheid bij aardappeltelers te vergroten."
Dat het thema klimaatverandering bij McCain hoog op de agenda staat, blijkt uit het feit dat de fritesproducent een maand terug bekendmaakte om miljoenen te investeren op dit onderwerp. De producent maakt bijna €28 miljoen vrij om aardappeltelers in het Verenigd Koninkrijk te helpen zich beter te wapenen tegen de gevolgen van klimaatverandering en de coronacrisis.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10889487/mcdonald-s-helpt-teler-bij-verbeteren-van-bodem]McDonald's helpt teler bij verbeteren van bodem[/url]