Niet alleen de aardappelprijs voor de teler is dit seizoen flink hoger, maar ook de consument moet meer betalen. Dat meldt Wageningen University & Research (WUR) naar aanleiding van hun eigen consumentenprijsindex. Die laat zien dat de prijs voor alle aardappelproducten gemiddeld 20% hoger ligt.
In deze data telt WUR niet alleen de prijzen voor tafelaardappelen, maar ook voor de aardappelproducten; denk daarbij aan frites, chips en puree. Daarnaast wordt er ook naar koelverse aardappelproducten gekeken. In Nederland wordt op jaarbasis ongeveer 375.000 ton tafelaardappelen gekocht.
De consumentenprijsindex komt over december uit op 129 punten, een stijging van circa 20% in 1 jaar tijd. De prijs voor de boer ligt 175% hoger, waar die voor de producent slechts 7% hoger is. Dat is niet heel vreemd, omdat er veel aardappelen op contract worden geteeld en de vrije marktprijzen dan van mindere invloed zijn. De verdubbeling van de prijs is dus ook relatief, omdat maar weinig van de krap 7.000 aardappeltelers hier echt van profiteren.
Stabiele prijs
De Supermarktscanner houdt ook de prijs van de verse aardappelen in 7 grote Nederlandse supermarkten (onder meer Jumbo en Albert Heijn), bij. Wat opvalt, is een behoorlijk stabiel prijsverloop. Aan het begin van vorig jaar schommelde die prijs van €1,07 per kilo tot €1,33 half mei. Vanaf de nieuwe oogst is het prijsniveau stabiel; 1 kilo aardappelen ligt rond de €1,40 per kilo.
Het prijsniveau van de aanbiedingen fluctueert daarentegen behoorlijk. Ondanks een ietwat hoger prijsniveau wordt er flink gestund. Met de jaarwisseling kostte 1 kilo in de aanbieding nog slechts €0,40.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.