Chinezen verruilen hun rijst steeds vaker voor een frietje en de overheid stimuleert de aardappelteelt actief. Inmiddels hebben vrijwel alle grote verwerkers een productielocatie in China. Ondanks de gunstige vooruitzichten, gaat de groei met de handrem erop.
Het gaat economisch gezien goed in China en daardoor neemt de vraag naar frites toe; vooral aan de oostkust doen Westerse eetgewoonten snel hun intrede. Niet alleen bij de bekende ketens eet de moderne Chinees graag een patatje, maar ook in hippe eettenten en thuis staat het product vaker op het menu.
Afgezet tegen de productie in China, blijft de verwerking een bescheiden activiteit. Met een productie van 97 miljoen ton (op 5,8 miljoen hectare) is China veruit het grootste aardappelproducerende land. Het heeft zelfs de ambitie om die productie op te voeren. Allianties met buitenlandse aardappelbedrijven krijgen daarom alle steun. Ook investeert de Chinese overheid in projecten die kennis over de teelt verspreiden.
Hotspot: Binnen-Mongolië
De verwerkende industrie is in het noorden van China neergestreken, met als hotspot Binnen-Mongolië. Het land is relatief vlak, de grond is licht en er zijn genoeg beregeningsmogelijkheden. Het groeiseizoen loopt parallel aan die van Noordwest-Europa en mits beregend is een prima opbrengst mogelijk.
McCain waagde in 2004 als eerste buitenlandse verwerker de stap naar China, inmiddels gevolgd door alle grote namen. Aviko verdubbelde de capaciteit dit jaar naar 100.000 ton per jaar en Farm Frites staat op het punt om haar eerste Chinese frites te bakken. Zoals het er nu naar uitziet, gaat de verwerkingslijn in het eerste kwartaal van 2019 draaien. Dat is iets later dan gepland, maar nog steeds op tijd voor de verwerking van de eerste oogst.
- Corné Kempenaar
Achterstand inhalen
Wanneer we kijken naar de afzetmogelijkheden, dan is er voldoende ruimte voor verdere groei. De grootste beperkende factor blijft echter de grondstofvoorziening. "De aardappelteelt staat qua kennis en technologie op een grote achterstand en dat verandert, afgezien van de echte voorlopers, niet zo snel", zegt Kempenaar.
Teelttechnisch gezien moeten de meeste bedrijven (op bijna alle fronten) nog flinke stappen maken: in de kwaliteit van het uitgangsmateriaal, de grondbewerking, ziektebeheersing en het op de juiste manier benutten van de mechanisatie. Alleen de kennis aanreiken is niet voldoende, want het communistische verleden remt de ontwikkelingen.
Kennis invliegen
Toch tekent zich een professionalisering af. Zo krijgt APH Group, dat in de afgelopen 10 jaar al meerdere mega-orders voor levering van machines binnenhaalde, steeds meer werk aan nazorg. "Wat mij verbaast is dat de omzet in reserveonderdelen toeneemt. Chinezen maken immers alles na. Echter, vanwege de kwaliteit willen ze toch graag originele onderdelen op voorraad hebben", aldus Johan Kikstra, algemeen directeur bij APH Group.
Bij de voorlopers groeit de honger naar kennis. Zo verkent Agrifirm de kansen voor teeltbegeleiding en ook de WUR krijgt gerichtere vragen naar 'Westerse knowhow'. Kempenaar: "Een van onze klanten wilde weten hoe je de app voor plaatsspecifieke loofdoding toepast. Het ging om een perceel van 60 hectare pootaardappelen dat er werkelijk als een plaatje bij stond. Dit soort bedrijven zijn de reden waarom we als WUR recent hebben geïnvesteerd in wereldwijde toegang tot weerdata."
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit ingekorte artikel is een onderdeel uit de aardappelanalyse van 2018. De abonnees van Akkerbouw Pro en Aardappelmarkt hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.