Wanneer een voetbaltrainer niet presteert, moet hij meestal het veld ruimen. Zeker wanneer het team onvoldoende een klik met de leiding voelt. Om die reden vertrekt Yoram Knoop waarschijnlijk ook als topman van ForFarmers. Hoewel Knoop verdienstelijk heeft gepresteerd, lijkt de chemie tussen hem en het beursgenoteerde veevoerconcern te zijn uitgewerkt.
Tot april volgend jaar blijft Knoop nog als topman aan en daarmee maakt hij zijn tweede termijn vol. Hij stond sinds 2014 aan het roer en zette in zijn beginjaren de laatste stappen die van coöperatie ForFarmers een beursgenoteerde multinational maakte. Het was aan hem de eer om op de dag van de beurgsgang de symbolische gong te luiden en dat was een kolfje naar zijn hand. Knoop beschikt namelijk over de nodige zakelijke bravoure, iets wat de bescheiden boerenbeursdebutant uit Oost-Nederland wel kon gebruiken om bij beleggers in beeld te komen.
Te weinig connectie met achterban
Hoewel het vertrek voor velen waarschijnlijk als een verrassing komt, was er op de achtergrond toch wat ontevredenheid over zijn functioneren te bespeuren. Knoop wordt geprezen om het doorvoeren van efficiency- en professionaliseringprogramma's, zoals het een beursgenoteerd bedrijf betaamt. Toch kleeft aan hem het beeld van een bestuurder die té weinig binding met de sector heeft en dat dat is lastig aan de achterban te verkopen. Het kweekt weinig goodwill bij leden-afnemers van de coöperatie FromFarmers dat nog altijd meerderheidsaandeelhouder in ForFarmers is. Al kort na zijn aantreden als CEO deed Knoop een ongelukkige uitspraak door Nederland vooral als biggenproductieland te bestempelen, wat hij vervolgens weer moest nuanceren om vleesvarkenshouders als klant te behouden.
Bestuurders van grote bedrijven in de agrarische sector moeten op meerdere borden kunnen schaken. Tot in detail kunnen vertellen over Ebita's is belangrijk, maar kunnen levelen met de achterban is minstens zo belangrijk. Ondernemers uit de primaire agrarische sector zijn opgevoed met nuchterheid en passie voor het vak en de sector. Die betrokkenheid werd gemist bij afnemers, maar ook bij de medewerkers, zo klinkt in de wandelgangen. Anders gezegd: Knoop spreekt meer de taal van de accountant en belegger, maar minder die van de boer. Wanneer de Ebitda vervolgens flink onder drukt komt en de beurskoers diep wegzakt, begint het te morrelen binnen de gelederen. Deze combinatie van factoren lijkt nu de aanleiding te zijn voor het - min of meer gedwongen - vertrek van Knoop.
Geen onvoldoende voor Knoop
Toch heeft Knoop niet onvoldoende gepresteerd. Zoals gezegd was zijn knowhow welkom in de periode waarin de beursgang gerealiseerd werd. In de afgelopen jaren zijn onder zijn bewind bovendien een paar overnames gedaan die de activiteiten van de organisatie beter hebben gespreid. Onder meer het Poolse Tasomix werd ingelijfd en daarmee breidde ForFarmers uit naar een vijfde land. De voerafzet passeerde in 2018 de grens van 10 miljoen ton, al zakte deze daarna wel weer terug. Ook heeft Knoop de ambitieuze doelstelling geformuleerd om buiten Europa te treden, iets wat waarschijnlijk broodnodig is om de krimpende dieraantallen op de thuismarkten op te vangen.
Hoewel aan deze plannen nog geen handen en voeten zijn gegeven, heeft hij wel een toekomstbestendig beleid geformuleerd waar een opvolger mee verder kan. Die zal wel aan de bak moeten om de winstgevendheid op te krikken en nieuwe inkoopmissers te voorkomen. ForFarmers geeft aan gestart te zijn naar het zoeken van een opvolger. Met COO Pieter Wolleswinkel heeft het bedrijf een kroonprins in huis die wél de taal van de boer spreekt. De afgelopen jaren trad hij sowieso al meer en meer op de voorgrond. Een functie als CEO komt echter waarschijnlijk te vroeg. De zoektocht naar een nieuwe topman belooft hoe dan ook een interessante te worden, want schapen met vijf poten zijn er bijna niet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.