De prijzen voor voeders stijgen en voor veehouders is dat een extra uitdaging, erkent Yoram Knoop, CEO van ForFarmers. "Boeren moeten de extra kosten vertalen in hun marge, maar die ruimte is er niet meer." ForFarmers zelf zoekt tot 2025 expansie in minimaal 2 extra landen en kijkt daarbij niet alleen naar de Europese Unie, maar wereldwijd.
Dit deed Knoop donderdagmorgen (11 maart) uit de doeken tijdens de digitale presentatie van de jaarcijfers over 2020. Het beursgenoteerde voederconcern maakte daar bekend een nettowinst te hebben geboekt van €14,7 miljoen, tegenover €18 miljoen in 2019. Ook de omzet en de voerafzet daalde. Door aan de kostenkant sterke progressie te boeken kon ForFamers de onderliggende nettowinst - de winst die toe te rekenen is aan de aandeelhouders - met 10% verbeteren tot €46,3 miljoen.
Prijzen doorrekenen
De prijzen op de internationale granenmarkten, voor onder andere tarwe en sojabonen, zijn al enige tijd aan het stijgen. Dit betekent dat ook de kosten voor de inkoop van de voedergrondstoffen oplopen. Kosten die ForFarmers uiteindelijk moet doorrekenen in de prijs voor de veevoederproducten. Dat hoeft niet altijd een 1-op-1 doorrekening te zijn, licht Knoop toe. "We rekenen de grondstofprijzen door, maar kijken uiteraard ook wat de concurrentie doet en passen daar ons beleid op aan. Zo heeft elk land haar specifieke methode om hiermee om te gaan."
Knoop erkent dat de timing van de hogere grondstofkosten ongelukkig is, doordat de marges van melkveebedrijven, varkensbedrijven en pluimveebedrijven in deze periode niet bepaald rooskleurig zijn. "Voor boeren leidt het tot een extra uitdaging om de extra kosten te vertalen in hun marge. En die ruimte is er niet meer. Onze verwachting is wel dat dit in de komende maanden gaat leiden tot hogere prijzen voor vlees, melk en eieren. Het kost altijd wat tijd voordat deze vertaling in de keten plaatsvindt."
Speelveld is wereldwijd
ForFarmers is nu actief in 5 landen: Nederland, België, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Binnen 5 jaar wil het concern actief zijn in 7 landen en daar ook marktleider zijn. Knoop draait daarmee niet om hun ambitie heen. Op welke marktgebieden de oriëntatie ligt wil de topman desgevraagd niet zeggen. Volgens hem is ForFarmers een strategische studie daarnaar aan het afronden. Verder uitbreiden in de Europese Unie is een logische optie, maar Knoop benadrukt dat ForFarmers zich wereldwijd aan het oriënteren is. "Het speelveld is wereldwijd geworden."
Knoop verwacht dat, als de coronacrisis dankzij de vaccinaties op haar einde gaat lopen, dat de markten weer snel gaan opleven. Nu stond bijvoorbeeld de afzet van pluimveevoeders in Polen onder zware druk, doordat de afzet richting de horeca en foodservice daar is weggevallen. Hiervoor heeft ForFarmers zo'n €32 miljoen aan goodwill moeten afschrijven op haar Poolse bedrijf Tasomix. Deze zogeheten impairment heeft de uiteindelijke nettowinst van het concern flink gedrukt.
De topman verwacht wel dat - als de lockdowns eenmaal worden verlicht - de markten zich snel herstellen. "Dat kan bijvoorbeeld in Polen heel snel gaan, terwijl een land als Duitsland ook nog te maken heeft met de handelsbelemmeringen door de aanwezigheid van ASF (Afrikaanse varkenspest, red.) in dat land."
Impact stikstofwet lastig
In Nederland staat de voerafzet onder druk, door onder meer de effecten van de stoppersregeling in de varkenshouderij. ForFarmers schat ruwweg in dat dit de varkensvoerafzet met 2,5 tot 5% heeft gedrukt. Ook ziet het bedrijf de welzijnsconcepten bij de diverse retailers (zoals Albert Heijn of Jumbo) sterk groeien. Dit heeft ook zijn weerslag op ForFarmers, zo geeft de Nederlandse directeur Pieter Wolleswinkel aan. Welzijnsconcepten verlangen in de regel dat dieren meer ruimte krijgen, wat uiteindelijk als gevolg heeft dat klanten minder voer afnemen.
De impact van de stikstofwet, die afgelopen dinsdag is goedgekeurd door de Eerste Kamer, is voor ForFarmers lastig in te schatten, zo geeft Wolleswinkel aan. "Het is in deze fase zeer lastig te overzien. We omarmen dat veel wordt gesproken over de innovaties die nodig zijn en dat daarin ook wordt geïnvesteerd. Dat helpt om het draagvlak onder boeren te verbeteren." Knoopt vult aan: "In de ene regio kan de aanwezigheid van veebedrijven minder worden, maar in andere gebieden is er zeker nog ruimte voor ontwikkeling."
ForFarmers, die vorig jaar de boerenprotesten financieel ondersteunde, hoopt dat het kabinet werkt aan goed overleg met de boeren. "Onze grootste zorg is het draagvlak bij de boeren voor deze plannen. Dit moet worden verbeterd. Werk met hen samen, ook na de verkiezingen", aldus Wolleswinkel.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10891365/geen-marge-bij-veehouder-voor-hogere-voerkosten]'Geen marge bij veehouder voor hogere voerkosten'[/url]