Forfarmers

Nieuws ForFarmers

'Geen marge bij veehouder voor hogere voerkosten'

11 Maart 2021 - Eric de Lijster - 7 reacties

De prijzen voor voeders stijgen en voor veehouders is dat een extra uitdaging, erkent Yoram Knoop, CEO van ForFarmers. "Boeren moeten de extra kosten vertalen in hun marge, maar die ruimte is er niet meer." ForFarmers zelf zoekt tot 2025 expansie in minimaal 2 extra landen en kijkt daarbij niet alleen naar de Europese Unie, maar wereldwijd.

Dit deed Knoop donderdagmorgen (11 maart) uit de doeken tijdens de digitale presentatie van de jaarcijfers over 2020. Het beursgenoteerde voederconcern maakte daar bekend een nettowinst te hebben geboekt van €14,7 miljoen, tegenover €18 miljoen in 2019. Ook de omzet en de voerafzet daalde. Door aan de kostenkant sterke progressie te boeken kon ForFamers de onderliggende nettowinst - de winst die toe te rekenen is aan de aandeelhouders - met 10% verbeteren tot €46,3 miljoen.

Prijzen doorrekenen
De prijzen op de internationale granenmarkten, voor onder andere tarwe en sojabonen, zijn al enige tijd aan het stijgen. Dit betekent dat ook de kosten voor de inkoop van de voedergrondstoffen oplopen. Kosten die ForFarmers uiteindelijk moet doorrekenen in de prijs voor de veevoederproducten. Dat hoeft niet altijd een 1-op-1 doorrekening te zijn, licht Knoop toe. "We rekenen de grondstofprijzen door, maar kijken uiteraard ook wat de concurrentie doet en passen daar ons beleid op aan. Zo heeft elk land haar specifieke methode om hiermee om te gaan."

Knoop erkent dat de timing van de hogere grondstofkosten ongelukkig is, doordat de marges van melkveebedrijven, varkensbedrijven en pluimveebedrijven in deze periode niet bepaald rooskleurig zijn. "Voor boeren leidt het tot een extra uitdaging om de extra kosten te vertalen in hun marge. En die ruimte is er niet meer. Onze verwachting is wel dat dit in de komende maanden gaat leiden tot hogere prijzen voor vlees, melk en eieren. Het kost altijd wat tijd voordat deze vertaling in de keten plaatsvindt."

Speelveld is wereldwijd
ForFarmers is nu actief in 5 landen: Nederland, België, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Binnen 5 jaar wil het concern actief zijn in 7 landen en daar ook marktleider zijn. Knoop draait daarmee niet om hun ambitie heen. Op welke marktgebieden de oriëntatie ligt wil de topman desgevraagd niet zeggen. Volgens hem is ForFarmers een strategische studie daarnaar aan het afronden. Verder uitbreiden in de Europese Unie is een logische optie, maar Knoop benadrukt dat ForFarmers zich wereldwijd aan het oriënteren is. "Het speelveld is wereldwijd geworden."

Knoop verwacht dat, als de coronacrisis dankzij de vaccinaties op haar einde gaat lopen, dat de markten weer snel gaan opleven. Nu stond bijvoorbeeld de afzet van pluimveevoeders in Polen onder zware druk, doordat de afzet richting de horeca en foodservice daar is weggevallen. Hiervoor heeft ForFarmers zo'n €32 miljoen aan goodwill moeten afschrijven op haar Poolse bedrijf Tasomix. Deze zogeheten impairment heeft de uiteindelijke nettowinst van het concern flink gedrukt.

De topman verwacht wel dat - als de lockdowns eenmaal worden verlicht -  de markten zich snel herstellen. "Dat kan bijvoorbeeld in Polen heel snel gaan, terwijl een land als Duitsland ook nog te maken heeft met de handelsbelemmeringen door de aanwezigheid van ASF (Afrikaanse varkenspest, red.) in dat land."

Impact stikstofwet lastig
In Nederland staat de voerafzet onder druk, door onder meer de effecten van de stoppersregeling in de varkenshouderij. ForFarmers schat ruwweg in dat dit de varkensvoerafzet met 2,5 tot 5% heeft gedrukt. Ook ziet het bedrijf de welzijnsconcepten bij de diverse retailers (zoals Albert Heijn of Jumbo) sterk groeien. Dit heeft ook zijn weerslag op ForFarmers, zo geeft de Nederlandse directeur Pieter Wolleswinkel aan. Welzijnsconcepten verlangen in de regel dat dieren meer ruimte krijgen, wat uiteindelijk als gevolg heeft dat klanten minder voer afnemen.

De impact van de stikstofwet, die afgelopen dinsdag is goedgekeurd door de Eerste Kamer, is voor ForFarmers lastig in te schatten, zo geeft Wolleswinkel aan. "Het is in deze fase zeer lastig te overzien. We omarmen dat veel wordt gesproken over de innovaties die nodig zijn en dat daarin ook wordt geïnvesteerd. Dat helpt om het draagvlak onder boeren te verbeteren." Knoopt vult aan: "In de ene regio kan de aanwezigheid van veebedrijven minder worden, maar in andere gebieden is er zeker nog ruimte voor ontwikkeling."

ForFarmers, die vorig jaar de boerenprotesten financieel ondersteunde, hoopt dat het kabinet werkt aan goed overleg met de boeren. "Onze grootste zorg is het draagvlak bij de boeren voor deze plannen. Dit moet worden verbeterd. Werk met hen samen, ook na de verkiezingen", aldus Wolleswinkel.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Eric de Lijster

Eric is lid van de redactie van Boerenbusiness. Als telg uit een akkerbouwfamilie stroomt het boerenbloed bij Eric door de aderen. Hij beschouwt zich als een generalist, maar wel met een voorliefde voor economie, trends, markten en marketing.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
7 reacties
11 Maart 2021
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10891365/geen-marge-bij-veehouder-voor-hogere-voerkosten]'Geen marge bij veehouder voor hogere voerkosten'[/url]
De trend over jaren is dat de voerafzet bij andere voerleveranciers stijgt en For Farmers krimpt.

Er vindt een verschuiving plaats naar de kleine en middelgrote voerleveranciers boeren willen niet meer voeren van bedrijven die investeren in het buitenland in de afzetmarkten en bij de concurrenten van de Nederlandse boer. Wanneer je van deze bedrijven voer afneemt financier je als boer je concurrentie in het buitenland, en dat is nooit gunstig. De strategie van voerleveranciers die niet in het buitenland investeren komt meer overeen met de belangen van de Nederlandse afnemers.

For Farmers kan wel de boerenprotesten ondersteunen maar het in het buitenland investeren heeft een impact die vele malen groter is. Het financieel ondersteunen van de boerenprotesten was voor de bühne.
Klaas 11 Maart 2021
Reactie verwijderd ivm reclame
Hans 11 Maart 2021
Investeren in het buitenland door ketenpartners gebeurt al 25 jaar. Dat is ook de reden dat het project vitalisering varkenshouderij is opgestart. Als Nederlandse boer kunnen we door de investeringen in het buitenland de concurrentie niet meer aan. Omdat met kennis en kunde en vooral geld van de Nederlandse boer onze buitenlandse concurrentie ontstaan is en verder ontwikkeld.
Sanerings regelingen zijn daarom een escape voor de Nederlandse varkenshouder. Hierdoor zal de Nederlandse varkenshouderij volume verliezen de ketenpartners ondervinden hier geen nadeel van doordat ze hun volume in het buitenland voortijdig laten groeien. We hoeven dus geen medelijden te hebben met deze partijen. Het is hun keuze geweest en tot nu toe verloopt alles nog naar hun wensen.
Steef 11 Maart 2021
FF kan groeien in het buitenland wat ze willen ze zullen dat volume op een andere plek weer verliezen. Het waterbed effect. Inversteren om met pijn en moeite de omzet gelijk te houden, ik zou geen aandelen kopen.
Abonnee
jan4072 11 Maart 2021
Citaat: "We rekenen de grondstofprijzen door, maar kijken uiteraard ook wat de concurrentie doet en passen daar ons beleid op aan". Zoals ik het hier lees wordt er dus bedoelt: De prijs voor de boeren houden we zo hoog mogelijk als de concurrentie het toe laat en de winst/uitkering voor de aandeelhouders is leidend.
13 Maart 2021
Er zijn steeds meer boeren die voer bestellen puur op samenstelling. Er zijn websites waar je heel gemakkelijk bijvoorbeeld de gewenste voersamenstelling kan op geven en vervolgens kies je uit de vele opties met verschillende leveranciers de goedkoopste, op deze manier kan een boer al extra marge pakken en het is veel gemakkelijker sturen op kwaliteit en resultaat. De blijvers doen dit al vele jaren.

Zo ban je ook al een gedeelte van de commerciële competitie kosten, die de voerleveranciers doorrekenen naar de boer en waar je als boer niks aan hebt, uit.

Marge maken en toekomstperspectief creëren doe je door het ondernemerschap optimaal te benutten en dat kan alleen met keuzevrijheid en niet door jezelf vast te laten roesten aan leveranciers.
Pollos 13 Maart 2021
Bij onze studieclub maken veel boeren gebruik van een: Scan & Vergelijk Servic ??
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Analyse Voer

Gedurfde koers ForFarmers lijkt aan te slaan

Nieuws Ondernemen

ForFarmers sluit een Duits pact in diervoeders

Nieuws Financieel

ForFarmers trekt stijgende lijn door in eerste helft 2024

Achtergrond Voer

Consolidatie in voersector: grote vissen en klein bier

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden