Nederland heeft over 2019 ongeveer €4,6 miljard verdiend aan de export van goederen van eigen makelij richting China. Dat laten nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zien. Met name landbouwmachines, babymelkpoeder en vlees uit Nederland zijn populair bij de Chinezen.
De export van goederen van eigen makelij richting China heeft Nederland over 2019 ongeveer €4,6 miljard opgeleverd. Het is een toename van 53% ten opzichte van 2015. In dat jaar kwam de omzet uit op €3 miljard. De Chinezen namen vooral meer machines en voedingswaren van ons af. Zo heeft Nederland aan de export van machines en onderdelen, waaronder landbouwmachines, ruim €1,3 miljard verdiend.
Het CBS verwacht daarnaast dat de totale export richting China over het afgelopen jaar nog hoger ligt. Dit omdat de exportwaarde over de eerste drie kwartalen van 2020 nu al hoger is dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Babymelkpoeder en vlees ook in trek
Naast machines, waren ook babymelkpoeder en vlees in 2019 in trek bij de Chinezen. De exportverdiensten aan bereidingen van voedsel, zoals babymelkpoeder, kwamen in dat jaar uit op €278 miljoen. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2015. Babymelkpoeder specifiek komt uit op een aandeel van 22% van de totale export.
Vlees stond op de derde plaats in de top 10 van exportproducten naar China, met een exportwaarde van €469 miljoen. Het is een verdrievoudiging in vergelijking tot het jaar 2015. Dit kan te maken hebben met het feit dat de Chinese varkensstapel in 2019 flink ingeperkt werd door de uitbraken van Afrikaanse varkenspest.
Gemiddelde verdiensten
Gemiddeld verdiende Nederland €0,57 aan iedere euro die werd geëxporteerd richting China. Dat is meer dan gemiddeld in verhouding tot de totale export van Nederlandse makelij (€0,54), maar wel minder dan in het jaar 2015 (€0,60). Het betekent dat er per euro export naar China ongeveer €0,03 meer import van goederen of diensten nodig is dan in 2015.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.