ForFarmers overweegt om ook buiten Europa overnames te doen, zo valt op te maken uit de nieuwe strategie die het beursgenoteerde veevoerconcern vandaag (15 september) heeft gepubliceerd. Dichter bij huis is digitalisering op de boer een belangrijk thema.
In de nieuwe strategie met de naam 'Build tot grow', schets ForFarmers de plannen voor de komende 5 jaar. Ondanks dat ForFarmers al het grootste veevoervoerconcern van Europa is, blijft de inzet verdere groei en expansie. Het bedrijf wil in Europa de grootste blijven met als doel om in 2025 in 7 landen actief te zijn. Dit moet een mix zijn van de bestaande thuismarkten en groeimarkten.
Buiten Europa
Dat ForFarmers de stap buiten Europa overweegt, is opvallend. In het verleden werden vooral overnames gedaan om hun positie in de 4 kernlanden (Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk) te versterken. Een paar jaar geleden werd Polen daaraan toegevoegd. De komende jaren worden dus nog 2 landen aangeboord. Welke dat zijn, wordt nog in het midden gelaten. In de strategie wordt gesproken over 'zorgvuldig gekozen nieuwe groeimarkten'.
ForFarmers
Daarmee kan het gissen beginnen. Want in welke landen groeit de veehouderij nog sterk? Denken ze in Lochem aan Aziatische groeimarkten als China of Vietnam, waar de concurrentie in de vorm van Agrifirm en De Heus al reeds actief is. Of moeten we eerder denken aan een land als Roemenië, waar de veehouderij nog groeiende is. Een interessante casus, niet in de laatste plaats voor beleggers die kunnen rekenen op extra dividend. De directie legt zichzelf verder voor 2025 een winsttarget (Ebitda) op tussen €125 en €135 miljoen. Vorig jaar bedroeg dit kengetal €88,5 miljoen,
Op kostprijs onderscheiden
De overnamedrift is het meest aansprekende in de nieuwe strategie, al komt het tegelijkertijd niet als een verrassing. ForFarmers richt zich verder op een klantgerichte benadering en het ontwikkelen van innovatieve voerconcepten, maar daarin is het veevoerconcern niet uniek. Hoe ze het voer aan de boer willen brengen? ForFarmers denkt zich op bestaande markten op kostprijs te kunnen onderscheiden, voor veehouders een aansprekende zienswijze.
Ook wordt onderstreept dat verdere digitalisering de inzet is, zowel in de interne processen als bij de klant op het boerenerf. Hoe dat precies gaat, wordt niet bekend gemaakt. Wel wordt aangegeven dat digitalisering nog in de kinderschoenen staat. Verder wordt ten doel gesteld om in 2025 minstens €10 te hebben bezuinigd op de operationele kosten, een proces wat een paar jaar geleden al is ingezet door locaties in het Verenigd Koninkrijk te sluiten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.