ForFarmers heeft afgelopen jaar de autonome voerafzet met rond de 3% zien dalen. De onzekerheid in Nederland rond stikstof, stoppende boeren en de hevige concurrentie op de Noordwest-Europese voermarkt zijn hier oorzaken van. Topman Yoram Knoop ziet ruimte voor bedrijfsovernames. “Meer en meer partijen moeten keuzes maken.”
Hoewel 2019 voor ForFarmers een turbulent jaar was, met financiële verliezen door verkeerde inkoopposities en een dalende autonome voerafzet, ziet topman Yoram Knoop de toekomst van het voerconcern voor de komende jaren vol vertrouwen tegemoet. ForFarmers staat er volgens hem financieel goed voor, heeft minimale schulden en een behoorlijke financiële ruimte van “enkele honderden miljoenen” om te investeren. En het voerconcern werkt aan een nieuwe strategie, die medio mei bekend wordt gemaakt.
Knoop wil donderdagmiddag bij de toelichting op de jaarresultaten niets uit de doeken over de richting van deze nieuwe strategie, waarin de koers omschreven staat die ForFarmers wil volgen tot en met 2025. Maar één ding is wel duidelijk: na een relatief rustig jaar 2019 met slechts één bescheiden acquisitie, schuwt ForFarmers het overnamepad niet. “De voermarkt is rijp voor verdere consolidatie.”
Veel onzekerheid
De CEO van ForFarmers wijst op de onzekere situatie in Nederland, waar de stikstofimpasse tot veel onzekerheid leidt in de veehouderij. “We weten inmiddels dat harde sanering van de sector niet gaat gebeuren. Dat het kabinet met het Landbouw Collectief naar goede oplossing kijkt en dat er op fosfaat en stikstof door de sector goede resultaten zijn geboekt. Veehouders stellen door de onzekerheid echter investeringen uit en de kans blijft bestaan dat veebedrijven bij Natura2000-gebieden gaan stoppen.”
Daarbij komt ook de warme sanering van de varkenshouderij, waarvan de deelnemende varkensbedrijven in mei of juni echt bekend moeten maken of zij willen stoppen of niet. Met de kennis van nu gaat Knoop ervanuit dat de beschikbare €300 miljoen niet wordt ingevuld. “Wij gaan uit van een daling van 7 tot 10% van de Nederlandse varkensstapel.” ForFarmers houdt daardoor rekening met een licht dalende voerafzet op de Nederlandse thuismarkt, die goed is voor ongeveer de helft van het totale voervolume van ruim 10 miljoen ton op jaarbasis.
Hevige concurrentie
In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk heeft ForFarmers te maken met een hevige concurrentie op de mengvoermarkt, waar het spel in vooral varkensvoer scherp wordt gespeeld. “Daar wordt voer geleverd tegen prijzen waarop wij geen rendement konden halen. In dit segment hebben wij bewust de keuze gemaakt uit deze markt te stappen en ons te richten op de voerconcepten”, aldus Knoop. “We kiezen daar dus niet voor het maximale volume, maar op duurzame winstgevendheid.”
De hevige concurrentie op de Noordwest-Europese markt maakt dat het klimaat op de voermarkt volgens Knoop geschikt is voor een verdere consolidatie. Daarmee wordt de slag vooral gevoegd of een efficiënte en onderscheidende voerproductie. “Ik zie nog veel inefficiënte capaciteit op de voermarkt”, zei Knoop. “Veel capaciteit in de markt waarvan wij overtuigd zijn: daar kan je niet de oorlog mee winnen.”
Veel koffie en thee drinken
ForFarmers is nooit afwachtend geweest op het overnamepad, vertelt Knoop. “Wij proberen altijd veel koffie en thee te drinken.” Hij noemt de top 3 in Nederland, naast ForFarmers zijn dat Agrifirm en De Heus “zeer efficiënt”. De ruimte is vooral te vinden in Duitsland en België, waar volgens Knoop nog veel “niet moderne fabrieken staan.” “Maar bedrijfsovernamen zijn altijd complex. Het moet in ons plaatje passen qua regio en markt en uiteraard het bedrijf zelf en het management moet er aan toe zijn. Maar dat wij willen groeien, mag duidelijk zijn.”
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10886188/voermarkt-rijp-voor-verdere-consolidatie]‘Voermarkt rijp voor verdere consolidatie’[/url]