De omzet van Voergroep Zuid daalde in 2018, wat volgens het veevoerbedrijf vooral komt door een lagere afzet van voer en grondstoffen. De winst bleef echter wel nagenoeg gelijk aan 2018, en ook is het klantenbestand gegroeid.
De veevoerproducent zag de omzet over 2018 met meer dan €40 miljoen dalen tot €213 miljoen. Het bedrijfsresultaat (de bedrijfswinst) bedroeg in dat jaar €1,17 miljoen, wat stabiel is ten opzichte van 2017.
Groeiend klantenbestand
Voergroep Zuid zag het klantenbestand in 2018 wel toenemen. Het bedrijf kent nu 882 leden, wat er 33 meer zijn dan begin vorig jaar. Deze groei zat vooral in de pluimveesector en geitensector. In de varkenssector en in de rundveesector bleef het klantenbestand nagenoeg gelijk. De totale afzet van voer en grondstoffen daalde over 2018 met 6,6% tot 736.000 ton.
Het is opvallend dat deze afzet gedaald is, omdat het bedrijf meer leden kent. "Dit komt met name door het feit dat er een aantal varkenshouders zijn gestopt. Deze veehouders nemen vanaf een bepaald moment geen voer meer af, maar blijven wel lid. Het lidmaatschap kan namelijk niet per direct worden stopgezet", zo laat Jeanne van Nunen, de woordvoerder bij Voergroep Zuid, weten. Ongeveer de helft van alle leden bij Voergroep Zuid is varkenshouder, wat betekent dat zij als collectief de grootste impact hebben op de afzetcijfers.
Overige business
De winst had echter niet/weinig te lijden onder de daling in de afzet. Dit komt voornamelijk omdat Voergroep Zuid de brutomarge op het voer en de grondstoffen heeft verhoogd. Daarnaast meldt de coöperatie dat de financiële dienstverlening (Zuiderhuis) in 2018 een goed resultaat heeft geboekt. Voergroep Zuid heeft daarbij ook winkels, waaronder 7 filialen van Welkoop. De resultaten van deze winkels viel wat tegen, vooral omdat ze niet goed bereikbaar waren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.