De middelgrote voercoöperaties tonen al langer goede cijfers en die trend heeft zich in 2022 doorgezet. Ondanks een krimpende veestapel zagen AgruniekRijnvallei en Voergroep Zuid de afzet en ledenaantallen behoorlijk toenemen, zo maakten beide coöperaties deze week bekend.
Voergroep Zuid meldt een afzetgroei in varkensvoer van 2,15%. De afzet rundveehouderij nam met 4% toe, terwijl er maar liefst 17% meer pluimveevoer werd afgezet. Exacte tonnages worden niet genoemd, maar in eerde jaren meldde de gefuseerde voercoöperatie een afzet van zo'n 750.000 ton. Directeur Ronald van de Ven spreekt van een prima prestatie in een krimpende markt.
Als succesfactor noemt Van de Ven het directe klantcontact en de insteek van de coöperatie om rendement te realiseren voor de leden. Ondanks de groei gaf Van de Ven van de zomer in een interview aan uit te gaan van een behoorlijk forse krimp. De coöperatie calculeert een krimp van 15%. Om klanten te binden lanceerde Voergroep Zuid eind vorige jaar een loyaliteitsregeling.
AgruniekRijnvallei
Ook AgruniekRijnvallei groeit verder. De totale voeromzet steeg met 7,2%, de afzet van mengvoer met 10%. In 2021 was de totale afzet 680.000 ton. De coöperatie spreekt van een uitstekend jaar. Niet eerder was de volumegroei zo sterk als sinds de fusie in 2012. De prestaties zijn zeker knap te noemen in het licht van de vele vogelgriepuitbraken in de Gelderse Vallei, waar de coöperatie vanouds een sterke positie heeft.
Niet alleen de voerafzet, maar ook werd voor het eerst voor meer dan €10 miljoen aan gewasbeschermingsmiddelen verkocht. De succesformule is vrij simpel, zo zei directeur Arjen van Nuland vorig jaar in een interview: "Wij leveren de juiste producten tegen scherpe condities, ondersteund door een goede buitendienst."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.