Ondanks krimp in de veehouderijsector heeft Voergroep Zuid dit jaar 60 nieuwe leden kunnen verwelkomen. De voerafzet valt dit jaar hoger uit dan vorig jaar, zo vermeldt het coöperatieve veevoerbedrijf. Om trouwe leden te belonen en te binden, is een loyaliteitsregeling in het leven geroepen waarbij €4 miljoen verdeeld kan worden.
Voergroep Zuid heeft de wind in de zeilen met een netto-ledentoename van 60 veehouders. In alle deelsectoren wordt marktaandeel geboekt, waarbij de pluimveesector er bovenuit springt. Ook de niet-voeractiviteiten leveren naar eigen zeggen een mooi rendement op. Het coöperatiebestuur en de directie willen het verdiende geld verdelen onder de leden. "Zij zijn het fundament waarop gebouwd is en in de toekomst gebouwd gaat worden", vindt algemeen directeur Ronald van de Ven. Zodoende komt het bedrijf met een loyaliteitsregeling die is gestoeld op twee poten; het verleden en de toekomst.
Loyaliteitsregeling
De historische regeling is gebaseerd op de voerafname va 2019 tot en met 2022. Over die periode wordt €4 miljoen nabetaald, voorwaarde is wel dat de leden de coöperatie trouw blijven. Daarnaast komt er vanaf het nieuwe jaar een regeling die ook geldt voor nieuwe klanten waarbij de doelstelling is om jaarlijks €800.000 tot €1 miljoen na te betalen.
De korting komt uit het potje dat verdiend moet worden met de niet-voeractiviteiten, benadrukt Van de Ven. "Voor onze voer-activiteiten blijven we scherp in de markt zitten." Voergroep Zuid exploiteert 8 Welkoopwinkels en een Praxis. Ook is het bedrijf gedeeld eigenaar van Rivez Zuiderhuis, een verzekeringsbedrijf met een omzet van €20 miljoen.
Voergroep Zuid motiveert de leden om het geld uit de loyaliteitsregeling voor langere tijd in de coöperatie te laten zitten tegen een rentevergoeding. Van de Ven: "Dit is ongeveer vergelijkbaar met een rentevergoeding van 10%. Een mooi spaarpotje voor wie het geld niet direct nodig heeft."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.