Duurzame ketens zijn van waarde voor de toekomst van boeren en zorgen er bovendien voor dat afnemers en consumenten keus hebben. Dat meldt Vion-CEO Ronald Lotegerink in het verslag maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van het bedrijf.
Het duurzaamheidsplan stoelt op zes strategische thema's: voedselveiligheid, dierenwelzijn, duurzame landbouw en veeteelt, traceerbeerheid en productintegriteit, arbeid en werkcondities en eerlijke prijzen.
Centrale positie in keten
CEO Ronald Lotgerink geeft aan dat er het afgelopen jaar hard gewerkt is door Vion om met ketenpartners transparante en duurzame voedselketens te bouwen. Vion zit centraal in het speelveld tussen boer en afnemer en samen met ketenpartijen weet het bedrijf volgens Lotgerink wat nodig is om aan de vraag van de klant te voldoen. Daarin moeten partijen inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen als de groeiende vraag naar biologisch vlees en plantaardige alternatieven, diervriendelijke maatregelen op de boerderij, beter zicht op dierenwelzijn in slachthuizen, oplossingen voor klimaatproblemen, meer biodiversiteit en meer duurzame soja in veevoer.
Duurzaamheidsambities
In het verslag geeft Vion aan er ook naar te streven om de CO2-uitstoot van het bedrijf in lijn te brengen met het akkoord van Parijs en de Europese Green Deal. Bovendien wil Vion in 2045 geheel emissievrij zijn. De komende jaren al wil het bedrijf haar eigen absolute energieverbruik verminderen en het gebruik van groene energie laten toenemen.
In de afgelopen jaren heeft Vion in samenwerking met Wageningen University & Research relevante CO2-emissiedata verzameld. Hiermee wil Vion de carbonfootprint voor afnemers en consumenten inzichtelijk maken. Ook kunnen partijen in de keten zich met deze inzichten inzetten om zichzelf te verbeteren.
Vion is één van de bedrijven die door Milieudefensie op de korrel wordt genomen. De milieuclub dreigt Vion met rechtszaken als het niet met een klimaatplan komt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10897732/vion-duurzame-keten-van-waarde-voor-toekomst-boer]Vion: 'Duurzame keten van waarde voor toekomst boer'[/url]