Smithfield, de grootste varkensvleesverwerker wereldwijd, stopt met het slachten van varkens op de locatie in Virginia. Dit is de locatie waar het vleesconcern ooit is beginnen.
Smithfield, in eigendom van de Chinese WH Group, startte 85 jaar geleden met het slachten van varkens op de locatie in Virginia. In 2019 werd de slachterij in Virginia nog omgebouwd om meer varkenskarkassen naar China te kunnen verzenden en vorig jaar werd dat nog eens uitgebreid. Het bedrijf gaat nu $5 miljoen besteden om het slachtproces te stoppen en de locatie te upgraden voor onder andere meer productie van bacon.
Het slachtproces wordt gestopt, omdat de dagelijkse slachtcapaciteit niet volledig wordt benut. In totaal kunnen er circa 10.000 varkens worden geslacht. Vanwege de afname in de varkensstapel langs de oostkust worden er nu maximaal 7.500 varkens per dag geslacht. Het slachten wordt in de toekomst verplaatst naar een aantal andere Smithfield-faciliteiten.
Personeel
Een deel van de 1.900 werknemers van de slachterij wordt overgeplaatst naar een andere afdeling op de locatie in Virginia. De overige personeelsleden gaan op andere locaties aan de slag gaan. Recent kwam Smithfield ook al in het nieuws, omdat er vanaf de locatie in North Carolina tijdelijk geen varkensvlees richting China mag worden geëxporteerd vanwege de kwaliteit van een batch varkenshuiden.
Daarnaast heeft het bedrijf een rechtszaak aan de broek, waarin wordt beweerd dat Smithfield tijdens de coronacrisis voor onterechte angst voor een vleestekort heeft gezorgd. Belangengroep Food and Water Watch claimt dat Smithfield de feiten bewust verkeerd aan de consumenten heeft doen voorkomen, zodat er meer winst kon worden behaald. Dit is gebaseerd op de recordhoge exportniveaus in dezelfde maand waarin de vleesproducent waarschuwde voor een tekort. Tegelijkertijd was er voldoende vlees in de koeling om de supermarktschappen maandenlang aan te vullen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.