In de Russische varkenssector wordt de concentratiegraad steeds hoger. De grootste varkensvleesproducent van het land is alleen al goed voor 10% van de totale productie. De 10 grootste bedrijven zorgen samen voor meer dan de helft van het varkesvlees. De sterke expansie van de grote producenten bieden Rusland de mogelijkheid exporteur van varkensvlees te worden.
De 10 grootste Russische varkensproducenten hebben de productie in vergelijking met het landelijk gemiddelde bovengemiddeld sterk uitgebreid, meldt het Russische verbond van varkenshouders. Volgens het verbond zouden de top-10 bedrijven de productie met 17,5% vergroot hebben tot een totaal van 2,55 miljoen ton (levend gewicht).
De totale Russische varkensvleesproductie zou met 10,8% gestegen zijn tot 4,89 miljoen ton. Het totale marktaandeel van de top-10 producenten is daarmee uitgekomen op 52%.
Miratorg nummer 1
Met afstand de grootste Rusische producent is Miratorg. Dit bedrijf produceerde in 2020 zo'n 522.300 ton varkensvlees, een plus van 22,4% vergeleken met het jaar ervoor. Hiermee neemt het in haar eentje 10% van de nationale productie voor haar rekening. Miratorg is verder ook Ruslands grootste producent van rundvlees en verder actief in de productie van pluimveevlees, de productie van vleeswaren en kant- en klaar maaltijden.
Rusland kan exporteur worden
Rusland is sinds vorig jaar zelfvoorzienend en kan in haar eigen varkensvleesbehoefte voorzien. De sterk groeiende varkensvleesproductie vergroot de mogelijkheden voor Rusland om varkensvlees te exporteren naar de lucratieve Aziatische markt. Recent bleek al dat vooral Vietnam op de markt is voor afname van Russisch varkensvlees, een land dat ook veel varkensvlees importeert uit onder meer Duitsland. Begin maart werd bekend dat Vietnam akkoord gaat met het 'regionaliseringsprincipe' omtrent Afrikaanse varkenspest en de import vanuit Duitsland heeft hervat.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.