De coronacrisis heeft op veel ondernemingen druk gelegd, zo ook op varkensvleesproducent Vion. De omzet van het bedrijf daalde over 2020 licht, maar op de winst had de crisis geen negatieve invloed. Die is zelfs bijna verdubbeld ten opzichte van 2019.
De omzet van Vion bedroeg vorig jaar €4,9 miljard, een afname van 3,1% in vergelijking met het voorgaande jaar. Deze daling wordt grotendeels toegeschreven aan lagere verkoopprijzen van rund- en varkensvlees. Het verkoopvolume nam daarentegen met 1% toe.
De EBITDA nam met €9,1 miljoen toe tot €122,3 miljoen en de uiteindelijke winst steeg van €26,6 miljoen in 2019 naar €52,9 miljoen in 2020.
Vion ziet zichzelf duidelijk goed uitgerust voor de toekomst. Eind 2020 beschikte het vleesconcern over een liquiditeitsbuffer van circa €49 miljoen. Het bedrijf keert zelfs voor 2020 een bedrag van €17,5 miljoen dividend uit.
Geen makkelijk jaar
CEO Ronals Lotgerink zegt het volgende over het afgesloten jaar: "Vion heeft, net als de rest van de maatschappij, geen gemakkelijk jaar achter de rug. Het was zwaar, niet alleen zakelijk gezien, maar ook voor de samenleving als geheel. Het begin van het jaar was veelbelovend, totdat de alarmerende signalen over COVID-19 ons bereikten."
Vion heeft al in een vroege fase van de pandemie gespecialiseerde teams samengesteld om de gezondheid van onze medewerkers en de continuïteit en cashflow van het bedrijf te waarborgen. Strenge corona maatregelen, samenwerking met universiteiten en overheden en veel testen vormden de basis om de verspreiding van het virus te voorkomen. "We hebben ons met succes aangepast aan de nieuwe omstandigheden, we hebben aan veerkracht gewonnen en zijn er in geslaagd een stabiel financieel resultaat te leveren", aldus Lotgerink.
"Om transparante toeleveringsketens te creëren, hebben we hebben meer dan € 90 miljoen uitgegeven aan productielocaties als Boxtel, plantaardige vleesvervangers en nieuwe blockchain-technologieën. Onze strategie Building Balanced Chains (BBC) is de juiste koers naar een duurzame en gezonde toekomst," aldus CEO Ronald Lotgerink.
Verwachting 2021
Ook voor komend jaar zijn er nog een aantal uitdagingen voor het bedrijf. Het zal waarschijnlijk nog even duren voor de situatie normaliseert. Lotgerink: "We zien veel onrust in de markt bij onze klanten en consumenten. De horeca heeft nog steeds met lockdowns te maken, waardoor we onze activiteiten steeds aanpassen. In Duitsland zullen de Afrikaanse varkenspest en de nieuwe arbowet onze aandacht vragen. Rekening houdend met deze uitdagingen zullen we net als in 2020 ons flexibel en wendbaar opstellen en ons aanpassen aan de omstandigheden."
Het afgelopen jaar heeft Vion meer dan €90 miljoen uitgegeven aan productielocaties als Boxtel, plantaardige vleesvervangers en nieuwe blockchain-technologieën. "Onze strategie Building Balanced Chains (BBC) is de juiste koers naar een duurzame en gezonde toekomst," aldus Lotgerink. "We zien dat de kernelementen van onze strategie BBC relevant en succesvol zijn en we zullen daar dan ook het komend jaar goed gebruik van maken."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.