Albert Heijn is bezig om een eigen lange termijn varkensprijs te ontwikkelen. Ook heeft de supermarktketen de ambitie om het eigen vleesconcept, waar zo'n 100 varkenshouders aan deelnemen, verder te verduurzamen.
De lange termijn varkensprijs is een nieuwe ontwikkeling in de samenwerking die Albert Heijn al jarenlang heeft met ketenpartner Vion binnen het Good Farming concept. Het concept heeft minimaal 1 ster Beter Leven keurmerk, waarbij middels block chain en DNA-tracability voor transparantie wordt gezorgd.
De supermarktketen zegt dat de lange termijn varkensprijs bedoeld is om varkenshouders meer continuïteit en zekerheid te geven, waarbij er een gezond verdienmodel ontstaat. Voor de extra inspanningen op het boerenerf wordt een premie beloofd. Ketenpartner Vion laat desgevraagd weten dat de ontwikkelingen rondom de vaste varkensprijs nog door Albert Heijn wordt uitgewerkt. Wanneer de plannen verder worden geconcretiseerd, is nog niet bekend.
Bijproducten voeren
Naast het creëren van een gezond verdienmodel, werkt Albert Heijn aan het verlagen van de klimaatimpact. De komende 5 jaar wil Albert Heijn 18,5% reductie op de CO2-uitstoot realiseren. Ook wil Albert Heijn de biodiversiteit binnen het concept vergroten. In het diervoer worden daarom zo veel mogelijk reststromen uit de voedingsmiddelenproductie zoals tarwegries en broodresten gebruikt. De palmolie en soja in het veevoer zijn naar eigen zeggen verantwoord geproduceerd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.