2019 was voor mengvoerproducent Voergroep Zuid geen jaar om over naar huis te schrijven. Het afzetvolume liep flink terug doordat een aantal klanten stopten met hun bedrijf. Inmiddels lijkt de coöperatie weer op de goede weg naar een beter 2020.
Voergroep Zuid wist over 2019 een omzet te realiseren van €202,4 miljoen, een daling van 5% ten opzichte van het jaar ervoor. De omzet daling te wijten aan het grote aantal bedrijfsbeëindigingen in de rundvee- en varkenshouderij. De afzet daalde dan ook met 7,5% ten opzichte van 2018 naar 680.873 ton. Vooral de eerste helft van het jaar stond in het teken van afname, dit wist het concern in de tweede helft om te buigen naar een stijging.
Het operationeel resultaat van de Voergroep kwam uit op €2,4 miljoen, €1,4 miljoen minder dan in 2018. Het nettoresultaat na belasting kwam daardoor uit op negatief €0,3 miljoen. De solvabiliteit verbeterde daarentegen wel van 74,2% in 2018 naar 75,3% in 2019.
Positiviteit
Inmiddels is de coöperatie weer op de goede weg. In de tweede helft van 2019 wist Voergroep Zuid haar klantenbestand weer uit te breiden met nieuwe klanten in alle sectoren. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf daarbij haar marktpositie in de sectoren geiten en pluimvee verbeterd. In deze sectoren behoren ze nu tot de 3 beste voerbedrijven, aldus algemeen directeur Wim Maaskant.
Ook voor 2020 lijken de verwachtingen flink wat beter dan vorig jaar. In de eerste 5 maanden van dit jaar is de voerafzet al met 13,3% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Verder verwacht de mengvoerproducent dit jaar de winstgevendheid bij Voer en Grondstof te herstellen door een sterkere focus op de toegevoegde waard propositie te leggen en te investeren in een succesvolle markt-aanpak. Voergroep Zuid verwacht overigens dat de coronacrisis maar een beperkte invloed gaat hebben op hun resultaat.
Ambitie
Om haar ambitie sneller te kunnen verwezenlijken heeft Voergroep Zuid de strategie verder aangescherpt onder het motto 'samen beter presteren'. Hierin zijn 4 thema's benoemd die met elkaar verbonden zijn: 'veehouders rendabel laten produceren', 'rendement en groei', 'goed werkgeverschap realiseren met betrokken medewerkers en leden' en 'bijdragen aan duurzame veehouderij'.
In 2020 wil de coöperatie verder gaan met het optimaliseren van bedrijfsprocessen, efficiënte logistiek en maatwerk binnen de supply chain. Dit omdat de druk op de voermarkt naar hun verwachting verder gaat toenemen. Het accent wordt gelegd op het optimaliseren van de kostenstructuur. Hiermee ziet Voergroep Zuid de tweede helft van 2020 naar eigen zeggen met vertrouwen tegemoet.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.